
Podcast Mozaika vzdělávání #3: S Jaroslavem Novákem o ředitelských konkursech, podpoře ředitelů a rozvoji školy
Jaroslav Novák je ředitelem základní a mateřské školy v Chýni nedaleko Prahy sedmým rokem. Pod jeho rukama narostl počet žáků z 80 na 520, natáčeli

Podcast Mozaika vzdělávání #2: S Kateřinou Vrtiškovou o učení venku, Škole bez poražených a Global Teacher Prize
Proč se s dětmi učit venku? Co je třeba, aby mohl učitel s žáky opustit zdi školní budovy? Co se skrývá za značkou Škola bez

Podcast Mozaika vzdělávání #1: Magdalena Málková
Prvním hostem podcastu Mozaika vzdělávání se symbolicky stala Magdalena Málková, jejíž působení v českém školství lze přirovnat právě k mozaice různorodých aktivit. Můžete se s

IVýP – Znáte šikovného pomocníka pro řešení výchovných problémů?
Pod zkratkou IVýP se skrývá nástroj pro řešení rizikového chování žáků, který mají školy k dispozici už přibližně osm let. Přesto je povědomí o jeho

K nové informatice a digitální kompetenci
Změny v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) zatím zasáhly obor informatiky. Změnila se hodinová dotace z 1 hodiny na prvním stupni a

Dvě zajímavosti k asistentkám pedagoga
Téma asistentek a asistentů pedagoga je velmi široké. Nabízím dvě zajímavé a možná neznámé skutečnosti. 1. Počty asistentů pedagoga ve školních letech: 2008/2009: 3917
2017/2018:

SRPŠ. Pět možných překvapení
V českém školství není mnoho známějších zkratek. Zároveň nenajdeme moc výraznějších příkladů setrvačnosti školského systému a také nepřesného či chybného chápání pojmů, kterým veřejnost zdánlivě

Co ne/zjistíme v rejstříku škol?
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) spravuje Rejstřík škol a školských zařízení (https://lnkd.in/d8irU5En). Možná nezajímavá informace. Možná. Nebo se můžeme podívat na to, jaké informace

Co je školské poradenské pracoviště?
Následující řádky mají za cíl představit rozdíl mezi školním poradenským pracovištěm (ŠPP) a školským poradenským zařízením (ŠPZ). Podíváme se také na to, s jakými poradenskými

Revize RVP: nová informatika
Již od 1. září 2021 se v některých českých základních školách učí dle revidovaného rámcového vzdělávacího programu. Nejcitelnější proměnou prošla výuka informatiky. Co se

Školské rady nemusí být formalitou
Školské rady jsou při základních, středních a vyšších odborných školách zřizovány již od roku 2004, přesto je povědomí o jejich postavení a kompetencích stále velmi

Potřebuje ředitel školy předchozí pedagogickou praxi?
Uzavřená otázka, na kterou by se dalo odpovědět ano/ne, hotovo. Jenže pojďme se na ni podívat trochu podrobněji. Je březen, začíná období konkurzů, které vygeneruje

Tandemová výuka. Co? Proč? Jak?
V posledních letech se často v pedagogických diskusích setkáme s pojmem tandemová či párová výuka. Někteří z nás ji zažili na vlastní kůži, jiní ji

Otázka týdne #34: Jak mohou učitelé a rodiče podporovat samostatnost a zodpovědnost dětí?
Touto otázkou týdne jsem na síti Linkedin a na svém facebookovém profilu cílil především na rodiče a učitele. Otázka je zvláště aktuální nyní v době distanční výuky,

Otázka týdne #32: Jaká kritéria jsou pro vás nejdůležitější při výběru školy pro vaše dítě?
Touto otázkou týdne jsem na síti Linkedin a na svém facebookovém profilu cílil především na rodiče. Blíží se zápisy k povinné školní docházce, na volbu té nejlepší