Již od 1. září 2021 se v některých českých základních školách učí dle revidovaného rámcového vzdělávacího programu. Nejcitelnější proměnou prošla výuka informatiky.
❓ Co se změnilo?
❓ Kdy se změny projeví ve všech školách?
❓Kde získat více informací?
Předtím:
👉🏽 Podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se ve všech českých školách učí od 1. září 2007.
👉🏽 Očekávané výstupy jednotlivých vzdělávacích oborů neprošly více než 15 let (od tvorby původního RVP) téměř žádnými změnami. Ano, očekávané výstupy a učivo v informatice je v RVP stejné jako v roce 2004.
👉🏽 Dle RVP stačilo, aby žáci absolvovali jednu hodinu informatiky po dobu jednoho roku v rámci prvního stupně základní školy. Na druhém stupni pak opět jedna hodina po dobu jednoho školního roku.
👉🏽 Informatika byla v RVP rozdělena do oblastí: základy práce s počítačem; vyhledávání informací a komunikace; zpracování a využití informací. Nic víc.
Potom:
👉🏽 Dle nového RVP musí školy začít učit nejpozději 1. září 2023. Tedy za dva roky. Přibližně 800 škol začalo již před několika dny.
👉🏽 Prakticky veškerý předchozí obsah oboru informatika se přesune do digitální kompetence.
👉🏽 Žáci čeká hodinová dotace 2 hodin na prvním a 4 hodin na druhém stupni ZŠ.
👉🏽 Informatiku budou tvořit oblasti: data, informace a modelování; algoritmizace a programování; informační systémy; digitální technologie.
Více informací:
👉🏽 Oficiální informace MŠMT k revizím RVP: https://lnkd.in/dJJwEZBb
👉🏽 Metodický portál k RVP (již přes rok v rekonstrukci, nezbývá než doufat): https://rvp.cz/
👉🏽 Co a jak v nové informatice: https://lnkd.in/d2SsHd43
Možná úskalí:
❗️ Přijmou školy a učitelé existenci digitální kompetence? Dokáží všichni učitelé od první do deváté třídy rozvíjet digitální kompetence dětí?
❗️ Máme dostatek učitelů informatiky? Jak se vyrovnají s tím, že se úplně od základů změní cíle, ke kterým výuka směřuje?
❗️ Bude dostatek finančních prostředků na novou techniku? Bude dostatek techniky na trhu? Jak moc se zvýší nároky na údržbu? Kdo ji bude obstarávat?
Co můžeme získat:
➕ Žáci budou využívat digitální technologie napříč předměty.
➕ Čas pro informatiku bude naplněn novým moderním obsahem. Žáci se seznámí s robotikou, algoritmizací a programováním, informatikou jako vědním oborem.
➕ Výše uvedené oblasti budou nabídnuty všem. Z kroužků se přesunou do standardní výuky.