Změny v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) zatím zasáhly obor informatiky. Změnila se hodinová dotace z 1 hodiny na prvním stupni a 1 hodiny na druhém stupni na podstatně vyšší dotaci 2 + 4.
Pro mnohé školy to bude výrazný zásah do rozložení časové dotace mezi vzdělávacími obory, pro jiné nikoliv, protože původní dotace navržená před výše než 15 lety už dlouho neodpovídala významu informačních technologií v dnešním světě.
❗️ Některé školy (asi 700) realizují vzdělávání podle změněného RVP ZV již od září 2021. Další (přes 3000) pak musí začít nejpozděni v září 2023.
Úplná proměna očekávaných výstupů a doporučeného učiva oboru informatika přinesla vznik sedmé klíčové kompetence.
❗️ Nejprve si tedy zopakujme, že již více než 15 let máme v českém vzdělávacím systému následujících 6 kompetencí:
👉🏼 Kompetence k učení
👉🏼 Kompetence k řešení problémů
👉🏼 Kompetence komunikativní
👉🏼 Kompetence sociální a personální
👉🏼 Kompetence občanská
👉🏼 Kompetence pracovní
Nově pak:
👉🏼 Kompetence digitální
❗️ Maximálně zjednodušeně lze říct, že dosavadní obsah výuky informatiky se přesunul do digitální kompetence. Informatika pak bude tvořena obsahem, který se zatím v RVP ZV vůbec nevyskytoval:
👉🏼 Data, informace a modelování
👉🏼 Algoritmizace a programování
👉🏼 Informační systémy
👉🏼 Digitální technologie
A pokud pojmu klíčové kompetence stále nerozumíte a marně přemýšlíte, o čem tedy bude ta kompetence digitální, pak zde jsou některé očekávané výstupy žáka na konci 9. ročníku základní školy:
👉🏼 ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
👉🏼 získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
👉🏼 vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
👉🏼 …
❓ Přijde vám tato úprava smysluplná?
❓ Jak je na tom nyní vaše škola?
Změny RVP ZV přináší dvě hlavní výzvy. Učitelům informatiky zcela nový obsah vzdělávání. Všem učitelům hozenou rukavici v podobě požadavku na využívání informačních technologií tak, aby žáci mohli naplnit očekávané výstupy formulované v digitální kompetenci.
❗️ Opět maximální zkratka: Z počítače, tabletu a dalších zařízení se mají stát papír a tužka. Přirozená součást všech předmětů.
❓ Jak jsou čeští učitelé připraveni na uvedené výzvy?
❓ Jakou podporu učitelům nabízí a nabídne stát?
Uvidíme. Z mého pohledu máme před sebou smysluplné cíle. Cíle, ke kterým jsme měli směřovat už řadu let. Jsem rád, že se konečně vydáváme na cestu. I když bude strastiplná a mnohdy se každý z nás bude muset spolehnout jen sám na sebe. Ale má to smysl.
K tématu můžeme diskutovat na síti Linkedin.