Aktivní naslouchání při vyučování, J. Palenčárová, K. Šebesta, 2006 Kniha se, jak je uvedeno v podtitulu, zaměřuje především na vyučování na prvním stupni základní školy, zdá se, že zvláště na úplně první ročníky povinné školní docházky. Devadesát stran textu je rozděleno téměř přesně na třetiny. Ta první je výhradně teoretická a k tématu se blíží ze široka skrz různá pojetí komunikace, přes popis komunikačních dovedností až po výuku mateřského jazyka. Prostřední část pak patří jakémusi krátkému popisu současné praxe, života školy a využívání komunikačních dovedností v průběhu dne. Třetí třetina nabízí konkrétní aktivity pro nácvik naslouchání. Je jich celkem dvacet. Z mého pohledu je kniha vhodná k prolistování, zastavení se u některých pojmů a především k inspiraci podobě konkrétních ihned uplatnitelných aktivit. |
Témata: naslouchání Více na cbdb.cz |
Antistresový program pro učitele, C. Henning, G. Keller, 1996 Kniha je stará přes dvacet let, přesto není moc takto komplexních materiálů k tématu. Je zajímavé v kolika ohledech se situace od té doby nezměnila (roli může hrát, že kniha vznikla v německém prostředí). |
Témata: psychohygiena, seberozvoj Více na cbdb.cz |
Velmi čtivě napsaný kompletní přehled tématu zpětné vazby. Přibližně sto stran teorie (žádná nuda, vše jasně a stručně) a podnětů k přemýšlení (drobných úkolů). Poté dalších padesát stran plných konkrétních technik ihned využitelných ve výuce. |
Témata: metody Více na cbdb.cz |
Zajímavý pohled na českou vzdělanost a snaha tento pojem nějak popsat. Množství statistik, bohužel rychle stárnoucích. Už teď, dva roky od vydání, by bylo dobré doplnit novější údaje a upravit některé souvislosti. Například situace na trhu práce se hodně změnila. Kniha obsahuje velké množství odkazů na další literaturu. |
Témata: management, statistika Více na cbdb.cz |
Kniha popisuje přístup k designování (především pracovního) života formou tvorby prototypů a jejich zkoušení. Tím nabízí opak často prezentovaného přístupu, kdy je nejprve třeba najít smysl života, jeden konkrétní cíl, práci, která je pro nás stvořena, pak je teprve možné hledat cestu. Autoři nabízí několik konkrétních nástrojů a příklady lidí, kteří tyto nástroje ve svém životě (někdy i nevědomě) použili. Samozřejmě vychází ze zkušeností s americkým trhem práce. Kniha nabízí otázky, úkoly k zpracování. Nejlépe poslouží, když si člověk udělá čas, vezme do ruky papír a tužku a následuje (alespoň některé) instrukce. |
Témata: HR, kariéra, osobní rozvoj Více na cbdb.cz |
Krátké čtení se spoustou konkrétních příběhů a rad. Psáno jasně a stručně. I když nemusím se vším souhlasit, jedná se o inspirativní knížku, kterou bych opravdu doporučil každému rodiči, který o výchově alespoň trochu přemýšlí. |
Témata: výchova Více na cbdb.cz |
Je zajímavé si přečíst, z čeho Milan Hejný vycházel při tvorbě „své“ matematiky. I po letech zajímavé čtení. |
Témata: matematika, H-mat Více na cbdb.cz |
Je znát, že je kniha slepencem jednotlivých článků a úvah. Některá témata jsou popisována snad pětkrát, desetkrát. Krom etiky ctností je velký prostor věnován feminismu. Spíše vznikají další otázky, bez by byly nabízeny odpovědi. Často jde jen o vymezování se vůči jiným názorům. Některé představy působí příliš idealisticky a chybí jim konkrétní rozpracování. Především právě kvůli absenci konkrétních příkladů či návrhů je pro mne kniha spíše zklamáním. |
Témata: etika, feminismus, gender Více na cbdb.cz |
Kniha, po které lze sáhnout pro inspiraci, k rozhovorům o různých etických tématech. Vhodná pro děti od konce prvního stupně až po celou střední školu, respektive jejich rodiče či vyučující. |
Témata: etika, diskuse Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
Snaha přečíst knihu a pochopit alespoň její malou část byla bez znalosti základů antroposofie a bez víry v to, co autor říká, téměř naprosto marná. Knihu vlastně nemohu hodnotit, protože její obsah mi zůstal nepřístupný. |
Témata: eurytmie, waldorf Více na cbdb.cz |
Třicet let stará kniha (1988, česky 1994), přesto charakteristiky tehdejší „klasické“ školy sedí i na tu dnešní. Krom kritiky přináší i základní představu koncepce „globální výchovy“. Zajímavé je srovnání se současnými klíčovými kompetencemi a průřezovými tématy. I dnes je použitelná spousta námětů na konkrétní hry a aktivity. |
Témata: koncepce, přístupy Více na cbdb.cz |
Podrobný přesto stručný souhrn toho podstatného k tématu. Dobré vodítko pro ředitele i učitele. I když je znát, že autorka vychází především z praxe velké školy. |
Témata: management, personalistika Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
Tuhle knihu, která vyšla už v roce 2004, jsem objevil při náhodném procházení knih v opatovské knihovně. A byla to šťastná volba. Jsou v ní popsány zásady přesahující téma rozvoje inteligence. Na přibližně stovce stránek jsou uvedeny základní principy přístupu vzdělávajících osob snažících se o to, aby dítě samo bylo hlavním aktérem. Vše vychází z práce Reuvena Feuersteina. |
Témata: inteligence, komunikace Více na cbdb.cz |
Pokud má rodič pocit, že by měl s dítětem rozvíjet komunikační dovednosti a obzvláště výslovnost, může sáhnout po této knize. Má to však několik ale. Především kniha neobsahuje vůbec žádný návod k použití, ani slovo, jak s ní pracovat. Dále může být problematické využití některých aktivit v situaci, kdy už dítě umí číst nebo rozezná písmena. Problémy mohou činit také některé nejasné obrázky, případně slova, která už používáme spíše výjimečně. S jinými tituly od Ediky jsem byl výrazně spokojenější. |
Témata: logopedie, speciální pedagogika Více na cbdb.cz |
Velmi zajímavé téma s potenciálem využití v rodině i ve škole. Je zajímavé, jaké hodnoty autoři vybrali a jaké aktivity s dětmi představují. Je znát, že kniha vyšla původně již v roce 1993, takže mnoho metod už dnes působí nepatřičně. Rozhodně jiný přístup než například R+R. |
Témata: hodnoty Více na cbdb.cz |
Pro někoho inspirativní čtení, pro jiného střed s odlišnými pohledy na výchovu a vzdělávání, pro dalšího podpora v tom, že i řada dalších lidí přemýšlí o tom, jakou školu chtějí pro (své) děti, že každodenně hledají, překonávají nejrůznější potíže a také prožívají nemálo radosti. Z mého pohledu je zajímavá šíře (mnohdy protichůdných) pohledů s také reálných cest k vysněným cílům. |
Témata: alternativní směry, přístupy Více na cbdb.cz |
Výběr z blogů Ondřeje Šteffla od roku 2009 do roku 2017 obsahuje všechny zpravidla kontroverzní myšlenky, které Ondřej Šteffl povětšinou velmi rázným způsobem prezentuje. Je to skutečně jen výběr různých úvah a provokativních myšlenek, takže nelze očekávat nějaké hlubší argumentování a rozbory. Využít určitě lze množství odkazovaných zdrojů. Některé texty už vzhledem k časovému odstupu ztratily aktuálnost u jiných je pak naopak zajímavé, že dané téma je stále naprosto živé. |
Témata: alternativní směry, přístupy Více na cbdb.cz |
Tahle kniha přímo nesouvisí se školstvím, ale každý učitel asi poměrně často řeší otázky typu: odkud a kam směřuji, jak pracovat s časem, jak se rozvíjet, … Kniha Petra Ludwiga přináší několik konkrétních nástrojů, zároveň se snaží vyvrátit různé mýty, nabízí řadu odkazů na zdroje a různé studie. Je stručná, čtivě psaná, text je doprovázen řadou ilustrací, vizualizací toho nejdůležitějšího. |
Témata: seberozvoj Více na cbdb.cz |
Zajímavé náměty obalené dlouhým nudným úvodem a spoustou zastaralých informací. Někdo mohl před novým vydáním knihu projít a odstranit zmínky o Zlatých stránkách, zpětném projektoru a další. Stejně tak si dosud nikdo zřejmě nevšiml, že v basketbalu se skutečně nestřílí góly. Škoda. Z knihy by stačila tak půlka. |
Témata: kooperace Více na cbdb.cz |
Kniha poskytuje srozumitelné seznámení s principy koučování. Věnuje se naslouchání, kladení otázek, modelu GROW, představuje SMART, SWOT a další techniky s koučováním spojené. Očekával bych větší zaměření na oblast školství, kniha je trochu zvláštně strukturovaná. Některé části se opakují. Z oblasti školství se věnuje nejvíce tvorbě a aktualizaci ŠVP a kariérovému poradenství, které nazývá výchova k volbě povolání. Nakonec jsem usoudil, že v knihovně ji nepotřebuji, pro základní seznámení s koučováním a jeho vztahem ke školství však může být pro někoho vhodná. |
Témata: koučování Více na cbdb.cz |
Knihu jsem přečetl za jedno odpoledne. Pomohla mi utřídit si pohled na přípravu vzdělávacích akcí pro dospělé účastníky. Čtivou (lehkou) formou shrnuje, co vše je v přípravě nutné vykonat, na co nezapomenout. Nabízí řadu konkrétních technik, mnohdy doplněných k příklady z praxe. Doporučuji všem, kteří někdy vedou či se chystají vést vzdělávací, teambuildingové či jiné akce pro dospělé. |
Témata: lektorování Více na cbdb.cz |
Srozumitelně napsaná kniha nejen pro učitele. Vše hezky popsáno z různých úhlů pohledu. Praktický pomocník pro každodenní práci i přípravu individuálních plánů. |
Témata: ADHD Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
Příjemné čtení zvládnutelné za jeden večer. Autoři představují mentorink hodně ze široka, hledají jeho různé přirozené podoby v historii i v současnosti. Postupně se pozornost obrací na mentorink jako cílenou a plánovanou aktivitu. Vzhledem k rozsahu zůstává text hodně na povrchu a je tedy zřejmě určen především pro první seznámení s mentorinkem. Ať už z pozice budoucího mentora či menteeho (autoři používají slovo učeň). Nelze tedy čekat nějaké konkrétní návody, postupy, … Přesto je představena základní struktura nastavování spolupráce i jejího průběhu. Závěrečná část nabízející zkušenosti účastníků několika mentorinkových projektů v ČR mi přijde dost zbytečná, ale možná může pomoci s formováním pohledu a názoru na mentorink těm, kteří s ním zatím neměli vůbec žádnou zkušenost. |
Témata: mentorink Více na cbdb.cz |
Určitě systém GTD, který slouží k organizaci všech životních úkolů (a cílů) vyzkouším. Tedy už ho zkouším. Ale musím říct, že některé pasáže knihy jsou přeci jen příliš stručné a obecné, takže není jednoduché pak uvedené návody přenést do praktického použití. Naopak posledních sedmdesát stran bych klidně vynechal, tam už se mnohé opakovalo a přišlo mi to spíše jako promo a další a další přesvědčování (přesvědčeného). |
Témata: management, osobní rozvoj Více na cbdb.cz |
(Zatím) jsem nedokázal uplatnit tuto knihu jako praktický návod na uvedení metody GTD do praxe. Spíše mi posloužila jako druhé čtení o metodě, tentokrát z trochu jiného úhlu. A taky jako motivace k některým dílčím (dlouho) odkládaným krokům. |
Témata: management, osobní rozvoj Více na cbdb.cz |
I přes značný časový odstup (v podstatě padesáti let) je kniha stále aktuálním, i když samozřejmě mnohdy jednostranným či tendenčně zabarveným, popisem současné společnosti. Konstrukt, který autor nabízí, rozlišení mezi životem v modu vlastnění a v modu bytí, může být vodítkem pro posuzování různých situací, pro rozhodování se. Zaujala mne celá řada konkrétních myšlenek, pohledů na starší či novější literaturu a myšlenky různých autorů. Závěrečnou pasáž věnovanou náčrtu nového světa a nového člověka je třeba brát s největším odstupem. I když možná právě v dnešní době by autorovo volání po nutné změně mohlo znít ještě naléhavěji než kdy dřív. |
Témata: přístupy Více na cbdb.cz |
Kniha je rozdělena na dvě přibližně stejně obsáhlé části. V té první jsou představena teoretická východiska (techniky, zásady), druhou pak tvoří okomentované příklady rozhovorů. V závěru je ještě několik stran jako podnět k vlastní praxi. |
Témata: komunikace Více na cbdb.cz |
Velmi čtivá kniha, tenká, přesto vede k přemýšlení nad řadou témat, nad tím, co v naší současné škole probíhá. I přes časový odstup od vydání a fakt, že se o řadě v knize uvedených mýtů dnes již diskutuje, zajímavé čtení. |
Témata: přístupy Více na cbdb.cz |
Přestože se o klíčových kompetencích ve školství častěji hovoří již nějakých patnáct let, knih na toto téma jsou stále jednotky. Tato nabízí základní vstup do tématu a pak především náměty na konkrétní činnosti, především pro práci s celou třídou. Krom klíčových kompetencí se kniha dotýká také témat kladení otázek, sebehodnocení žáků, žákovského portfólia, metod aktivního učení, managementu třídy. |
Témata: klíčové kompetence, aktivity, hodnocení Více na cbdb.cz |
Zajímavá a podnětná hlavní myšlenka podpořená průhlednými někdy těžko představitelnými příběhy. Osobně bych klidně vynechal prvních sedmdesát stran a proškrtal řadu historek opakujících se svou zápletkou. Naopak jsem uvítal krátká nakouknutí do různých oblastí. Z hlediska vyšší důvěryhodnosti bych uvítal více konkrétních čísel a statistik. |
Témata: OSR, seberozvoj, psychologie, přístupy Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
700 stran a já se nedokázal začíst. Možná mi nesedla forma. Některé pasáže mi přišly příliš krátké, povrchní, jiné jsem snad vlivem rozdílného kulturního prostředí vůbec nepochopil, vůbec jsem nerozuměl používaným pojmům. Snad se mnohé ztratilo v překladu, každopádně styl leckdy z mého pohledu zcela nahodile skládaných poznámek mi nesedl. Určitě se dají najít inspirativní části, myšlenky. Ale stojí hledání na tolika stránkách za to? Já bych řekl, že ne. Ani náznakem nesdílím nadšení autora a knihu nepovažuji za návod na všechny životní situace. K tomu bych potřeboval výrazně větší přehlednost a srozumitelnost. |
Témata: osobní rozvoj, přístupy Více na cbdb.cz |
Mezi lidmi, kteří veřejně hovoří a píší o školství, patří Bob Kartous mezi nejviditelnější. Jeho názory jsou mnohdy kontroverzní, radikální, což způsobuje, že má mnoho podporovatelů i odpůrců.. (pokračování) |
Témata: přístupy Více na cbdb.cz |
Kniha navazující na “Začněte s proč” je v podstatě návodem, jak objevit své osobní proč a proč jakékoliv organizace či její části. K samotnému hledání je třeba v prvním případě minimálně jedna druhá osoba a tak půlden času, v případě druhém pak spolupráce velkého množství kolegů a času ještě o dost více. Nedokážu posoudit, zda jde oběma procesy úspěšně projít jen s podporou této knihy, nezkoušel jsem. Každopádně mi kniha pomohla znovu se k tématu vrátit a prožil jsem několik aha momentů. |
Témata: osbní rozvoj, management Více na cbdb.cz |
I když některé části by již zasloužily aktualizaci, jedná se o vyčerpávající přehled pedagogické diagnostiky použitelný v každodenní praxi. Především pro učitele nejmenších školních dětí výborné vodítko, na co se zaměřovat, čeho si všímat. |
Témata: speciální pedagogika, diagnostika Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
Napínavé čtení. Jedna z nejdelších knih, kterou jsem kdy přečetl. Určitě výrazně ideologicky zabarveno, ale i tak spousta zajímavých myšlenek přenositelných do současnosti. |
Témata: přístupy, beletrie Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
I přes velký časový a kulturní odstup stále v mnohém aktuální myšlenky. Některé pasáže jsou naprosto trefné i pro současné české školství. |
Témata: přístupy, osobnosti Více na cbdb.cz |
Přehled tématu nabízející základní informace, data z různých výzkumů, otázky k zamyšlení i osobní pohled autora. |
Témata: management, pedagogika Více na cbdb.cz |
Kniha vhodná pro získání základního přehledu o tématu. Je znát, že větší část psali odborníci z vnějšku školského prostředí. Ocenil bych větší množství příkladů že školské praxe, příklady konkrétní dobré praxe. Vzhledem k rozsahu zůstala kniha v některých dílčích tématech na hodně obecné úrovni. |
Témata: management, personalistika Více na cbdb.cz |
Poměrně pochopitelně sepsaný právní základ pro ředitele škol a další pedagogické pracovníky. Nevýhodou je rok vydání, některé informace jsou již neaktuální. V knize je několik konkrétních příkladů formulářů a dalších dokumentů, které školy využívají. |
Témata: právo, management Více na cbdb.cz |
Kniha vychází především ze zkušeností autorky získaných v projektu Férová škola. V první části představuje východiska (filosofická, etická, historická, pedagogická a další) pro „spravedlivý školský systém založený na principu inkluze“. Pojem inkluze (a také integrace) se snaží v druhé kapitole terminologicky jasněji usadit. Třetí část pak začíná otázkou „Jak poznám inkluzivní školu?“. Odpovědí jsou ukazatele rozdělené do čtyř základních oblastí, podle kterých hned každý ředitel, učitel, rodič, žák může posoudit, jak je na tom jeho škola. Otázkou je, nakolik by se pedagogická veřejnost na těchto ukazatelích shodla. Čtvrtá část je složená z tipů pro přímé uplatnění v praxi, čemuž mohou pomoci i přílohy v závěru (různé praktické formuláře a podklady pro činnosti). |
Témata: inkluze Více na cbdb.cz |
Určitě přínosné čtení pro samý začátek učitelské „kariéry“. Samozřejmě s přibývajícím časem kniha ztrácí na aktuálnosti, ale některá témata budou aktuální snad navždy. |
Témata: učitel Více na cbdb.cz |
|
Témata: andragogika Více na cbdb.cz |
Jedna z knih, kterou chci mít (a mám) v knihovně. Velmi komplexní přehled témat současné pedagogiky. |
Témata: pedagogika Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
Přehled oboru vhodný pro základní orientaci, další podrobnější informace je pak samozřejmě nutné hledat v dalších publikacích. Většinou psáno srozumitelným jazykem. |
Témata: speciální pedagogika Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
Jak už to u těchto dvou autorů bývá, kniha kombinuje teorii a praxi, přičemž tentokrát převažují spíše příklady z praxe, a vytváří poutavý průchod konkrétním tématem z oblasti školského managementu. Procesem změn ve specifickém školském prostředí provází tři rozdílné příklady, které jsou popisovány v různých fázích cyklu změny – slučování škol, zavádění středního managementu ve formě ročníkových či oborových týmů a projektová výuka v rámci týdenní expedice. (pokračování) |
Témata: management, ředitel Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
Kniha je stručným úvodem do tématu mentoringu. Jak je uvedeno v anotaci (nikoli v názvu) podstatnou částí obsahu jsou dvě konkrétní témata, která jsou a zřejmě ještě nějakou dobu budou v českém školství velmi aktuální – využívání ICT a aktivizačních vyučovacích metod. Ta zabírají větší polovinu knihy. Osobně knihu vnímám jako stručnou příručku a pro lidi z vedení škol možná (snad) jako možnou motivaci k poskytnutí (nejen) mentorské podpory svému týmu. |
Témata: mentoring Více na cbdb.cz |
Publikace je velmi zvláštní směsí textů různých autorů. Jednotlivé části nejsou nijak provázány, některé s názvem publikace souvisí jen velmi okrajově. Těžko odhadovat, na jakou cílovou skupinu publikace míří. Jisté je, že využitelnost v pedagogické praxi je téměř nulová. |
Témata: management Více na cbdb.cz |
Několik krátkých textů o stále ještě v českém prostředí novém oboru. Poslední z příspěvků představuje výsledky výzkumu zaměřeného na ředitele škol a jejich styly řízení. Stejně jako celá kniha je jen stručným vstupem do dosud minimálně probádané oblasti. |
Témata: management Více na cbdb.cz |
Pro mne ideální základní příručka pro získání rozhledu v oboru psychologie. Psaná jasně (přitom odborně), pochopitelně, s lehkostí, s řadou konkrétních příkladů. |
Témata: psychologie Více na cbdb.cz |
Kniha, ve které lze i po mnoha letech najít podněty k zamyšlení a mnoho zajímavých informací. Alespoň z mého pohledu učitele. Těžké čtení, vyžadující soustředění. |
Témata: psychologie Více na cbdb.cz |
I když od prvního vydání uplynulo tolik let, stále je většina textu aktuální. Autor píše úžasně čtivě, včetně závažných témat. Některé pasáže, třeba ty o školství, by ale přeci jen snesly výraznější aktualizaci. Stejně tak i některé pohledy a vysvětlení už od té doby jsou (mohou být) nahlíženy jinak. Na svou dobu to zřejmě byla objevná kniha, dnes zaujme především jedinečně lehkým jazykem. |
Témata: přístupy, výchova Více na cbdb.cz |
|
Témata: přístupy, výchova Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
|
Témata: přístupy Více na cbdb.cz |
Ne moc čtivě napsaná kniha, ve které je ale možné najít řadu konkrétních nápadů, aktivit. Ideální mít knihu po ruce. |
Témata: inteligence, psychologie Více na cbdb.cz |
|
Témata: management, ředitel Více na cbdb.cz |
Tuto knihu je těžké charakterizovat, protože obsahuje řadu velmi rozdílných pasáží. Pohybuje se od úvah a někdy poměrně hlubokých zamyšlení, přes teoretické pasáže jako vystřižené ze závěrečné práce na vysoké škole, po části zcela převzaté z jiných materiálů z oblasti školství, které se více či méně týkají tématu ředitele školy. V textu se objevují také výsledky a interpretace některých šetření provedených autorem v posledních letech, zpravidla na vzorku několika stovek ředitelů, jejich zástupců či učitelů. Z mého pohledu čtení na jeden večer, v rámci kterého může každý z nás některé (v danou chvíli nezajímavé či irelevantní) pasáže s klidným srdcem přeskočit. |
Témata: management, ředitel Více na cbdb.cz |
|
Témata: management, ředitel, seberozvoj Více na cbdb.cz |
Čtivě napsaná kniha, která bez přemíry teorie a průhledných historek představuje sedm koučovacích otázek, které může prakticky kdokoli využít ve svém životě, zvláště pak (profesionální) koučové. Neřekl bych, že kniha přináší cokoli převratného, spíše usazuje dílčí poznatky a intuitivně využívané postupy do jednotného systému (od začátku až do konce koučovacího rozhovoru). Jako bonus přidává základní teorii budování nových návyků. |
Témata: koučování Více na cbdb.cz |
Rychlý exkurz s informacemi (nejen) o zásadních legislativních dokumentech, organizaci vzdělávacího systému, historii přerodu od sovětského k estonskému školství. Některá data bohužel rychle zastarávají. Určité pasáže jsou evidentně přeloženy spíše z proklamačních materiálů a chybí obraz praxe. Osobně bych také uvítal větší množství srovnání se situací v ČR či v jiných zemích. |
Témata: management, školské systémy Více na cbdb.cz |
Velmi přehledně zpracované téma školní zralosti – všechny oblasti jsou popsány a rozepsány do jednotlivých kritérií. Významnou část knihy tvoří praktické pracovní listy – testovací úlohy. |
Témata: speciální pedagogika, předškoláci Více na cbdb.cz |
Jedinečný výzkum pohledu veřejnosti na české školství. Řada podrobně rozebraných témat, včetně různých závěrů či alespoň náznaků, co může stát za deklarovanými názory (části) společnosti. Bylo by zajímavé moci srovnat s aktuálními daty (pokud by byla taková studie znovu provedena). Vidět tak, u kterých témat dochází k posunu, u kterých naopak nikoli. |
Témata: výzkum Více na cbdb.cz |
Pokud člověk tráví více času v „typické české škole“, jedno na jakém stupni, pak tato kniha musí vykouzlit úsměv na jeho tváři. Autor velmi trefně cílí na konkrétní situace vykreslující pošetilost současného pojetí vědění a jeho dosahování. |
Témata: názory, přístupy Více na cbdb.cz |
Kniha je složena z několika částí, čerpá z řady předešlých knih známého autora, přesto působí sourodě a jen několik málo pasáží se opakuje. Znát je výrazný časový odstup od prvotního zpracování některých kapitol (začátek 90. let). A to i v českém prostředí, v mnohém opožděném za vývojem ve Spojených státech. Někdy je matoucí, že není patrné, k jakému období se informace vztahují. Obecně bych uvítal více dat, statistik, zvláště pak když neznám americké reálie a jména některých podniků či manažerů mi nic neříkají. (pokračování) |
Témata: management Více na cbdb.cz |
Po otevření knihy čekají na čtenáře dvě překvapení. Tím prvním jsou písmena jak z Fredy Mravence, kniha mohla mít klidně poloviční formát. Tím druhým, podstatnějším, je fakt, že knihu tvoří šest v podstatě nesouvisejících článků. Takže například prvních třicet stran je věnováno školní dokumentaci. Dál se píše o BOZP a následují další témata. O koučování je v rozporu a titulem knihy jen 15 stran. Úroveň předkládaných informací odpovídá cílení na učitele, pro které je pojem koučování úplnou novinkou. |
Témata: koučink Více na cbdb.cz |
Velmi čtivý vstup do tématu týmového koučování. Kniha kombinuje teoretické pasáže s konkrétními situacemi z praxe autorky. Z hlediska porozumění zvládne i naprostý laik. |
Témata: koučink, osobní rozvoj Více na cbdb.cz |
Pěkně čtení jako povzbuzení, že má cenu zkoušet nové věci. Je zajímavé sledovat, co se za těch několik let změnilo. Co už je dnes běžnější, co nikoli. |
Témata: přístupy Více na cbdb.cz |
Souhrn naprosto základních informací o vyučování, ve kterém je žák aktivním aktérem. Ideální před hlubším studiem RWCT a dalších přístupů. |
Témata: přístupy Více na cbdb.cz |
Ideální kniha pokud si chce člověk shrnout všechny formy spolupráce (možná raději široce interakce) školy a rodiny. Zároveň přináší inspiraci ze zahraničí a také z různých alternativních proudů. Měla by být povinnou četbou všech vedoucích pracovníků ve školství i všech (nejen) třídních učitelů. |
Témata: rodiče, přístupy Více na cbdb.cz |
Čtení na jedno odpoledne, při kterém se člověk (pokud moc nečeká) pobaví. Oceňuji odvahu takto otevřeně napsat, co si jinak (nejen) učitelé jen vypráví. |
Témata: humor Více na cbdb.cz |
Umění koučovat je pro tuto knihu přiléhavým názvem. Kniha totiž nenabízí návod, jak se stát koučem, jak koučovat. Ano, jsou zde nastíněny některé konkrétní postupy, najdete zde příklady otázek, ale autor nabízí spíše vhled do filosofie a teorie, ze které vychází systemické koučování. Nutno říct, že jde o hled velmi základní, povrchní, přesto je čtení leckdy hodně náročné, vyžaduje soustředění, případně dvojí čtení či dohledání dalších informací. Především prostřední teoreticko-filosofická část knihy byla hodně náročná. Autorův styl je specifický někdy provokativním, jindy trochu mysteriózním podáním informací. |
Témata: koučování Více na cbdb.cz |
|
Témata: právo, management Více na cbdb.cz |
Základní vhled do tématu nejen pro studenty učitelství. Výběr některých témat je diskutabilní a možná by se pro tento typ publikace našla témata vhodnější a přínosnější. Zajímavé jsou otázky a náměty k přemýšlení na konci jednotlivých kapitol. K zamyšlení nutí i některé části textu, ve kterých autoři vyjadřují poměrně jasně své názory, které jsou často v rozporu se současnou praxí. |
Témata: management Více na cbdb.cz |
V Česku je asi mnohem známější koncept Respektovat a být respektován. Obsahem je Výchova bez poražení téměř stejná. Občas jiné výrazy, někdy ani to ne. Jen Thomas Gordon přišel se svými kurzy o pár desítek let dříve. Neobsahuje moc praktických příkladů, spíše obecný základ a motivaci pro přemýšlení nad tím, jaký vztah s dětmi máme a budujeme. |
Témata: přístupy, výchova Více na cbdb.cz |
|
Témata: přístupy, výchova Více na cbdb.cz |
Podnětné čtení pro vlastní přemýšlení nebo kolektivní diskusi. Sice tenká knížečka, ale plná informací. Nečetla se mi úplně lehce, chce to hodně přemýšlet, zodpovídat (si) otázky. Řada konkrétních příkladů a souvislostí není v českém prostředí relevantních. Podobně je to s odkazy, ty jsou často na literaturu bez českých překladů. |
Témata: učitel Více na cbdb.cz |
První část knihy je teoretická a vychází především z francouzských autorů, výzkumů. Zjevnou snahou je podívat se podrobněji na jednoduše přijímaný předpoklad, že vyšší vzdělanost společnosti přinese společnosti samá pozitiva. Na zemích, které prošly masifikací vysokoškolského vzdělání už před desítkami let, je ukázáno, že je věc mnohem složitější. (pokračování) |
Témata: management, vzdělávání Více na cbdb.cz |
|
Témata: waldorf, přístupy Více na cbdb.cz |
Knihu jsem četl v angličtině. Vyhovoval mi autorův jednoduchý jazyk. Naopak nemohu posoudit český překlad. Základní myšlenka mi přijde natolik zajímavá, že jsem překousl časté opakování podobných pasáží a někdy hodně rozvleklé vysvětlování a knihu dočetl až do konce. Ano, mohl místo ní vzniknout článek o 30 stránkách a dvou obrázcích, ale takhle aspoň bylo víc příležitostí přemýšlet, jak to mám já se svými proč, jak, co. |
Témata: přístupy, osobní rozvoj Více na cbdb.cz Mám v knihovně |
|
Témata: management, zástupce ředitele Více na cbdb.cz |
Zajímavý koncept fungování firemních kultur založený na teorii, že lidé tvoří kmeny (do 150 členů) a že lídři (šéfové, nadřízení, manažeři) jsou kmenoví vůdci. Kniha popisuje pět úrovní, jejich tři fáze, charakteristiky. Také způsoby, jak posouvat jednotlivce a celé kmeny na další úrovně. Rozsah mohl být třetinový, některé pasáže jsou značně rozvleklé. Hlavní myšlenky jsou zřejmé hned v úvodu. |
Témata: management, osobní rozvoj Více na cbdb.cz |