Vysvědčení jako třešnička na dortu

Vítám, že se v posledních dnech (opět jako každý půlrok) rozhořely diskuse o způsobech hodnocení ve školách. Diskuse mnohdy zjednodušující, jindy pracující především s emocemi namísto faktů. Každopádně zrcadlící, jak citlivá je učitelská i rodičovská veřejnost na každou změnou.

Dovolím si upozornit:

  • Je to téma natolik komplexní, že nemá smysl mluvit o vysvědčení a vynechat všechny souvislosti.
  • Nelze změnit formát vysvědčení, aniž by se to dotklo samotné výuky.
  • Pokud chceme změnit formu poskytování zpětné vazby musíme projít dlouhou cestou od rámcových vzdělávacích programů, přes školní vzdělávací programy, tematické plány, přípravy na jednotlivé hodiny, ověřování znalostí, průběžné hodnocení až po hodnocení na vysvědčení.
  • Do toho tu máme další faktory. Například jednotné přijímací zkoušky, srovnávací testy soukromých firem i České školní inspekce, …
  • Nejde usuzovat jen z vlastní zkušenosti. A možná ani není možné najít jedno řešení pro všechny typy škol, pro všechny vzdělávací obory, …

Vysvědčení je třešničkou na dortu, vyústěním komplexního procesu. Změna formy vysvědčení může (a pokud má být úspěšná, pak vlastně musí) být impulsem k mnohem rozsáhlejším změnám. Tyto změny nemá v rukou učitel jako jednotlivec. Jedná se o změny na úrovni celého školského systému a školy jako jednotné organizace.

Z mnoha důvodů si lze představit vcelku bezbolestné zavedení kriteriálního či slovního hodnocení v prvních třech ročnících ZŠ. Učitelé tráví s dětmi naprostou většinu času, znají je, nůžky ještě nejsou tolik rozevřené, očekávaných výstupů není tolik, …

Jenže diskusi o českém školství nemůžeme zúžit (což se bohužel často děje) jen na usuzování podle prvního stupně základní školy. Takové zjednodušení pak vede k zcela očekávatelnému nepochopení a odporu učitelské a rodičovské (i žákovské) veřejnosti.

A teď paradox na závěr. Líbí se mi projekt Masarykovy univerzity Vysvědčení jinak. Jako škola se jím můžeme (a budeme) inspirovat. Přesto bych považoval za velmi nešťastné požadovat, aby tato forma vysvědčení byla používána plošně. Není to reálné a napáchalo by to víc škody než užitku.

Blog / podcast

S Danielem Münichem v pořadu Školní hlášení

Ve středu 25. září 2024 jsem byl společně s ekonomem Danielem Münichem hostem pořadu Školní hlášení internetové televize TN live. V rozhovoru jsme se věnovali

Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: