Vítám, že se v posledních dnech (opět jako každý půlrok) rozhořely diskuse o způsobech hodnocení ve školách. Diskuse mnohdy zjednodušující, jindy pracující především s emocemi namísto faktů. Každopádně zrcadlící, jak citlivá je učitelská i rodičovská veřejnost na každou změnou.
Dovolím si upozornit:
- Je to téma natolik komplexní, že nemá smysl mluvit o vysvědčení a vynechat všechny souvislosti.
- Nelze změnit formát vysvědčení, aniž by se to dotklo samotné výuky.
- Pokud chceme změnit formu poskytování zpětné vazby musíme projít dlouhou cestou od rámcových vzdělávacích programů, přes školní vzdělávací programy, tematické plány, přípravy na jednotlivé hodiny, ověřování znalostí, průběžné hodnocení až po hodnocení na vysvědčení.
- Do toho tu máme další faktory. Například jednotné přijímací zkoušky, srovnávací testy soukromých firem i České školní inspekce, …
- Nejde usuzovat jen z vlastní zkušenosti. A možná ani není možné najít jedno řešení pro všechny typy škol, pro všechny vzdělávací obory, …
Vysvědčení je třešničkou na dortu, vyústěním komplexního procesu. Změna formy vysvědčení může (a pokud má být úspěšná, pak vlastně musí) být impulsem k mnohem rozsáhlejším změnám. Tyto změny nemá v rukou učitel jako jednotlivec. Jedná se o změny na úrovni celého školského systému a školy jako jednotné organizace.
Z mnoha důvodů si lze představit vcelku bezbolestné zavedení kriteriálního či slovního hodnocení v prvních třech ročnících ZŠ. Učitelé tráví s dětmi naprostou většinu času, znají je, nůžky ještě nejsou tolik rozevřené, očekávaných výstupů není tolik, …
Jenže diskusi o českém školství nemůžeme zúžit (což se bohužel často děje) jen na usuzování podle prvního stupně základní školy. Takové zjednodušení pak vede k zcela očekávatelnému nepochopení a odporu učitelské a rodičovské (i žákovské) veřejnosti.
A teď paradox na závěr. Líbí se mi projekt Masarykovy univerzity Vysvědčení jinak. Jako škola se jím můžeme (a budeme) inspirovat. Přesto bych považoval za velmi nešťastné požadovat, aby tato forma vysvědčení byla používána plošně. Není to reálné a napáchalo by to víc škody než užitku.