Českému školství chybí několik tisíc učitelů. To je fakt se zcela zásadním vlivem na vzdělání našich dětí.
Kolik učitelů chybí?
- To bohužel nikdo neví, ani Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nemá o českých učitelích komplexní přehled.
- Bude to někde mezi 6 a 25 tisíci.
Co s tím? Odpověď je překvapivě snadná:
- Pokračovat v navyšování platů zaměstnanců ve školství. (V roce 2022 se tento trend prakticky zastavil.)
- Finančně podpořit fakulty vzdělávající učitele, aby mohly přijmout více uchazečů. (V řadě oborů je přijato jen mezi 10 a 20 % uchazečů.)
Co však dělá český stát? Zavedl pojem uvádějící učitel. A k tomu si pojďme shrnout několik zásadních informací.
- Náplň činnosti, zodpovědnost, … uvádějícího učitele nejsou nijak definovány.
- Uvádějící učitel nebude mít jakkoliv snížený rozsah přímé pedagogické činnosti.
- Uvádějící učitel nedostane žádný příplatek.
K jaké reálné změně tedy dojde?
- Krátká odpověď: K žádné.
- Delší odpověď: Přibude papírování.
Omlouvám se některým neziskovám lobbujícím za proběhlou změnu zákona o pedagogických pracovnících, že kazím iluzi úspěchu. Takovéto „úspěchy“ nás bohužel jen odvádějí od skutečných řešení.