Slovníček moderního školství: tandemová výuka

Tandemová (párová) výuka není doménou jen inovativních (alternativních) škol. V posledních letech s ní v různých podobách experimentují školy napříč stupni vzdělávání, regiony, …

(Některé tedy možná experimentovaly, protože tolik diskutované změny ve financování škol (snížení PHmax) mohou způsobit, že školy již nezvládnou realizovat tandemovou výuku, případně ji udrží jen v minimalistické podobě.)

Tandemová (párová) výuka se objevuje v celé řadě podob. Od několika hodin týdně v rozvrhu třídy po pokrytí celého rozvrhu. Liší se i cíle, proč je využívána. Někdy míří přímo k dětem a ke kvalitě výuky, jindy slouží spíše jako prostředek rozvoje pedagogů.

Co bývá cílem tandemové výuky?

  • Posílit diferenciaci a individualizaci výuky.
  • Podpořit spolupráci učitelů, spolupracující klima pedagogického sboru.
  • Pomoci začínajícím učitelům či studentům pedagogické fakulty.
  • Maximálně využívat silných stránek učitelů a kompenzovat jejich slabší stránky.
  • Propojovat vzdělávací obsahy a přemýšlení o výuce v pojetí, které přináší například Globální výchova.

Jak může tandemová výuka vypadat?

  • Spolupráce zkušenějšího učitele se začínajícím učitelem či studentem pedagogické fakulty.
  • Spolupráce dvou kolegů stejné aprobace v rámci jednoho vyučovaného předmětu.
  • Spolupráce dvou kolegů různých aprobací v rámci jednoho vyučovaného předmětu.
  • Spolupráce dvou prvostupňových učitelů v rámci pokrytí celého rozvrhu.
  • Spolupráce českého vyučujícího s rodilým mluvčím.
  • Spolupráce učitele a asistenta pedagoga s velmi vyrovnanými rolemi.

Kdo tandemovou výuku realizuje?

Mimochodem je zajímavé, že ani v roce 2024 nelze najít monografii, která by se věnovala tandemové výuce. Obecně žádný delší souvislý text věnovaný tomuto tématu.

  • Jak vypadají vaše zkušenosti s tandemovou výukou?
  • Už jste se s ní setkali?
  • Jak probíhala?
  • Jaké byly její dopady?

Blog / podcast

fotka_kolecko_300
Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: