Tandemová (párová) výuka není doménou jen inovativních (alternativních) škol. V posledních letech s ní v různých podobách experimentují školy napříč stupni vzdělávání, regiony, …
(Některé tedy možná experimentovaly, protože tolik diskutované změny ve financování škol (snížení PHmax) mohou způsobit, že školy již nezvládnou realizovat tandemovou výuku, případně ji udrží jen v minimalistické podobě.)
Tandemová (párová) výuka se objevuje v celé řadě podob. Od několika hodin týdně v rozvrhu třídy po pokrytí celého rozvrhu. Liší se i cíle, proč je využívána. Někdy míří přímo k dětem a ke kvalitě výuky, jindy slouží spíše jako prostředek rozvoje pedagogů.
Co bývá cílem tandemové výuky?
- Posílit diferenciaci a individualizaci výuky.
- Podpořit spolupráci učitelů, spolupracující klima pedagogického sboru.
- Pomoci začínajícím učitelům či studentům pedagogické fakulty.
- Maximálně využívat silných stránek učitelů a kompenzovat jejich slabší stránky.
- Propojovat vzdělávací obsahy a přemýšlení o výuce v pojetí, které přináší například Globální výchova.
Jak může tandemová výuka vypadat?
- Spolupráce zkušenějšího učitele se začínajícím učitelem či studentem pedagogické fakulty.
- Spolupráce dvou kolegů stejné aprobace v rámci jednoho vyučovaného předmětu.
- Spolupráce dvou kolegů různých aprobací v rámci jednoho vyučovaného předmětu.
- Spolupráce dvou prvostupňových učitelů v rámci pokrytí celého rozvrhu.
- Spolupráce českého vyučujícího s rodilým mluvčím.
- Spolupráce učitele a asistenta pedagoga s velmi vyrovnanými rolemi.
Kdo tandemovou výuku realizuje?
- Základní škola Kunratice
- Základní škola T. G. Masaryka Náchod
- ScioŠkoly
- Škola Vitae
- Be Open základní škola
- Genius School & Kindergarten
- A mnoho dalších škol, kde lze čerpat inspiraci.
Mimochodem je zajímavé, že ani v roce 2024 nelze najít monografii, která by se věnovala tandemové výuce. Obecně žádný delší souvislý text věnovaný tomuto tématu.
- Jak vypadají vaše zkušenosti s tandemovou výukou?
- Už jste se s ní setkali?
- Jak probíhala?
- Jaké byly její dopady?