Slovníček moderního školství: průvodkyně, průvodce

Všimli jste si, že řada škol nepoužívá na svém webu nebo v inzerci pojmy jako učitel/ka, vychovatel/ka, asistent/ka pedagoga? Místo toho si vystačí s jediným označením všech pedagogických pracovnic/pracovníků (a mnohdy nejen jich) – průvodkyně/průvodce.

Proč? Zkusím nadhodit několik důvodů:

  • Zvýraznění posunu role dospělé osoby ve vzdělávání. Od toho, kdo předává vybrané jádro znalostí a dovedností k tomu, kdo provází dítě na jeho cestě. (S tím, že většina škol reálně kombinuje oba přístupy.)
  • Symbolické vyjádření, že v dané škole jsou si všichni (právy a povinnostmi) blíž. Nelpí se na konkrétních funkcích (vymezených zákonem o pedagogických pracovnících).
  • Zjednodušení pojmenování jednotlivých pozic. Není třeba řešit, kdo je učitel/ka, kdo asistent pedagoga/ka, kdo speciální pedagožka/pedagog, …
  • Člověk je průvodkyní/průvodcem dopoledne (jako učitel/ka) i odpoledne (jako vychovatel/ka).
  • Při tandemové výuce mají žáci před sebou dvě průvodkyně / dva průvodce. Nikoli učitelku/učitele a asistentku/asistenta pedagoga.
  • Mnoho škol využívajících pojem průvodkyně/průvodce nelpí na patřičném pedagogickém vzdělání. Vyhnou se tak zákonem definovaným pojmům, například učitel/ka.

Pojem průvodkyně/průvodce bývá součástí většího celku, patří k celkové filosofii školy. Například společně s tykáním mezi žáky a učiteli.

Není to jen bezvýznamná hra se slovy. Jde o silný signál do vnitřního i vnějšího prostředí školy. Pokud vás slovo průvodkyně/průvodce popuzuje, protože ve škole jsou přeci učitelky/učitelé, vychovatelky/vychovatelé, …, pak jeho využití splnilo (další) svůj účel. V pozici průvodce, rodiče či žáka byste se v takové škole zřejmě necítili nejlépe. A naopak, pokud je vám sympatické…

Blog / podcast

S Danielem Münichem v pořadu Školní hlášení

Ve středu 25. září 2024 jsem byl společně s ekonomem Danielem Münichem hostem pořadu Školní hlášení internetové televize TN live. V rozhovoru jsme se věnovali

Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: