Slovníček moderního školství: alternativní škola

Protože se často setkávám s tím, že řada pojmů, které běžně používám, je mimo mou bublinu nepochopena, případně vnímáme v diskusi daný pojem každý (úplně) jinak, pokusím se postupně nabízet svůj pohled na pojmy, které se často objevují v diskusích o (moderním) školství.

Začněme pojmem alternativní škola. A netradičně se odpíchněme od toho, co tento pojem neznamená. Synonymem pro alternativní školu není:

  • soukromá škola, protože alternativní školy a alternativní vzdělávací programy najdeme i ve veřejném sektoru, zároveň všechny soukromé školy nejsou (ani nechtějí být) alternativní,
  • komunitní škola, protože tento pojem, jak je nejčastěji užíván, označuje organizace, které ve skutečnosti nejsou školami (děti jsou zapsány v individuálním vzdělávání v jedné ze škol).

Nejpřesnějším synonymem je zřejmě pojem inovativní škola. Dokonce se zdá, že v posledních letech je tento pojem preferován. Slovo alternativní totiž v sobě zahrnuje vymezení vůči mainstreamu (ať už si pod ním představujeme cokoliv). Inovace pak více směřují do budoucnosti a působí pozitivněji.

S jistou mírou zjednodušení lze konstatovat, že v českém vzdělávacím systému máme dva alternativní proudy.

  1. Ustálené koncepty: Montessori, Waldorf, Jenský plán, Začít spolu.
  2. Vlastní cesty (více či méně kompilující jednotlivé prvky nejen výše uvedených pedagogických přístupů).

Na oba přístupy se podrobněji podíváme v dalších pokračováních. Nyní se můžeme spokojit s konstatováním, že pole alternativních (inovativních) škol je opravdu široké. Od Základní a střední škola Donum Felix, přes ScioŠkoly, naši Be Open základní škola, mé bývalé působiště EDUCAnet Praha až po Open Gate School. Našli bychom celou řadu rozdílů na všech úrovních. Od hodnot až po preferované formy a metody výuky či její obsah.

Co si zapamatovat?

  • Alternativní školy neznamená soukromé školy.
  • Komunitní školy nejsou školy.
  • Místo slova alternativní raději používejme pojem inovativní.
  • Spektrum alternativních (inovativních) škol je široké, stejně jako jejich zaměření.
  • Některé školy můžeme snadno onálepkovat (Montessori, Waldorf, …), jiné nikoliv.

Blog / podcast

S Danielem Münichem v pořadu Školní hlášení

Ve středu 25. září 2024 jsem byl společně s ekonomem Danielem Münichem hostem pořadu Školní hlášení internetové televize TN live. V rozhovoru jsme se věnovali

Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: