V posledních měsících jsou jedním z hlavních témat českého školství revize rámcových vzdělávacích programů (RVP). Projekt, který se zcela zastavil na neshodách na základních východiscích. Vedení Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) si vzalo další čas na rozmyšlenou.
Je zcela jasné, že původní časové plány jsou v troskách. Nevěsme však hlavu, vůbec to nevadí. Chystané změny, které dosud byly diskutovány, stejně nepřináší nic zásadně nového.
Stručně okomentuji některé z nich:
❓Rozdělení očekávaných výstupů na jádrové a rozšiřující? Už nyní v praxi zcela běžná věc. Nebo si snad myslíme, že všechny děti jsou schopné naplnit všechny nynější výstupy na stejné úrovni? Nejsou.
❓Druhý cizí jazyk nepovinně? Zvýšení svobody (a zároveň zodpovědnosti) škol vnímám pozitivně. Nikdo školám výuku druhého jazyka nezakazuje a já věřím, že její zrušení by v každé ze škol bylo důvodné.
❓Nové kompetence a gramotnosti? Systematický rozvoj kompetencí stál dosud často mimo pozornost učitelů. To se zavedením dalších škatulek nezmění.
❓Testování v 3., 5., 7., 9. třídě? Do jisté míry už probíhá dnes díky České školní inspekci. Řada škol si zároveň platí testování od Scio.
To úplně nejdůležitější však leží jinde.
❗️Učitelé a školy stále využívají zlomek svobody, kterou přinesly rámcové vzdělávací programy již před více než 15 lety.❗️
Pojďme se podívat do některých oblastí, které jsou stále minimálně probádané:
👉 Školy nemají předepsané, jaké předměty mají vyučovat. Výstupy jednotlivých vzdělávacích oborů mohou libovolně spojovat, rozdělovat. Mohou mít klidně jeden jediný předmět.
👉 Předměty vůbec nemusí být postavené na očekávaných výstupech, na učivu. To dokazuje hrstka škol, která postavila předměty na metodách a formách (např. výuka v projektech) či rozvoji kompetencí (např. osobnostně sociální výchova).
👉 Očekávané výstupy nejsou děleny do ročníků. Jejich naplnění je závazné pro 3., 5., 9. ročník. Vše v mezidobí si určují školy. Jenže je těžké vyvázat své myšlení ze škatulek daných učebnicemi.
👉 Školy mají k dispozici 16 hodin disponibilní časové dotace na 1. stupni a 18 hodin na 2. stupni. Mohou si definovat své vlastní předměty (se svými očekávanými výstupy) či posílit dotaci definovaným vzdělávacím oborům.
Proč školy svobodu nevyužívají?
🤔 Nepřijetí RVP učiteli. Snad pro jejich obsažnost, komplikovanost, jazyk. I pro nedostatečnou metodickou podporu.
🤔 Setrvačnost českého školství, ve kterém se dědí plány z generace na generaci. Řada učitelů stále uvažuje na úrovni osnov.
🤔 Chybějící učebnice zrcadlící zásadní změny. Tedy akcent na klíčové kompetence, integrace vzdělávacích oborů, …
🤔 Neochota nést zodpovědnost, která přichází se svobodou.
🤔 Nepřipravenost pedagogických sborů na náročnou práci na přípravě vlastního kurikula.
🤔 Minimální poptávka ze strany rodičů. Někdy až rodičovský odpor k změnám.
Proto nečekejme na revize rámcových vzdělávacích programů. Využijme svobody už dnes!