Stojí to velké množství energie a času, prakticky celý pedagogický tým na jednotlivých textech pracuje více než 14 dní, výsledek nikdy nebude dokonalý, přesto to stojí za to.
Proč v Základní škole Be Open na vysvědčení hodnotíme slovně?
- Protože 1000 slov je víc než 10 čísel.
Slovní hodnocení má přínos pro učitele i pro děti:
- Učitelé musí přemýšlet o každém jednom dítěti. Co se mu daří? Co nikoliv? Jaké k tomu mám důkazy? Co dítě vytvořilo? Na čem se podílelo? Jak pracuje v domácí přípravě? Jak se projevuje při vyučování? Co má vliv na jeho učení?
- Učitel může povzbudit i hodit rukavici. Co by konkrétní dítě nejvíce posunulo? Co by mu pomohlo? Jak ho v tom mohu podpořit?
- Dítě se může ohlédnout za celým pololetím. Čemu jsme se věnovali? Co jsme spolu prožili? Jaké byly mé cíle? Jak jsem je naplnil/a?
- Dítě se dozví, kam dál směřovat. K jakým učebním cílům se mám vrátit? Na co se mám zaměřit v domácí přípravě? Jaké výzvy v oblasti kompetencí přede mnou stojí? Co bych měl/a změnit? V čem mám pokračovat?
Závěrem pár (nevyžádaných) rad:
- Už při plánování mysleme na to, co budeme hodnotit a jaké důkazy budeme potřebovat.
- Podklady k hodnocení (pracovní listy, testy, záznamy z pozorování, výtvory, fotografie, videa, …) sbírejme celý rok.
- Méně je více. Buďme struční a srozumitelní.
- Opravdu mysleme na čtenáře. Vyhněme se učitelské hantýrce.
- Víc hlav víc ví. Více očí více vidí. Konzultujme alespoň jedno dvě hodnocení s více kolegy.
- Jazykovou korekturu řešme externě. Svěží zrak a odstup jsou k nezaplacení.