Příprava školního roku. Tři dny, nebo dva týdny?

Máme za sebou první týden školního roku 2023/2024. Rád bych se vrátil k tomu, co předcházelo ostrému startu v pondělí 4. září 2023. V Základní škole Be Open jsme se na nový školní rok připravovali více než dva týdny.

Proč?

  • Protože v některých týdnech v průběhu školního roku učitelé složitě hledají každou minutu. Až se zima zeptá, my můžeme říct, že jsme v létě udělali maximum.
  • Protože ve školním roce je extrémně těžké hledat čas na koncepční práci. A některé záležitosti vyžadují více než dvě tři hodiny po konci vyučování.
  • Protože jsme lehce obměnili i rozšířili tým. A tým může být týmem, když mají všichni čas se poznat, nejen na pracovní úrovni.
  • Protože společná práce chce čas. A my nechceme vše rozhodovat shora.
  • Protože chceme začínat školní rok s pocitem, že jsme připraveni a zároveň bez jazyku na vestě.
  • Protože myslíme na děti a rodiče a na vše, co je pro ně třeba připravit, co by měli ještě před startem školního roku vědět.

A teď k samotné přípravě:

  1. Základem pro nás bylo, že jsme již v červnu měli kompletní tým pro další školní rok. Nováčci si s námi užili již týmové loučení se školním rokem.
  2. Po konci školního roku, hned 1. července, jsme měli prostor seznámit se s novými kolegy i s nimi hrubě naplánovat další školní rok, představit úvazky a rámec rozvrhu, určit si priority pro prázdninové ladění na další školní rok.
  3. Učíme v tandemech a každý tandem si mohl domluvit jedno prázdninové setkání (klidně on-line) pro společné plánování. Jako pracovní den. Stejně tak jsme podpořili vzájemné předávání zkušeností, například při posunu prvostupňových průvodců do dalšího ročníku.
  4. Společný začátek 21. srpna, dva týdny před startem školního roku. Dva společné dny ve škole. Dva až tři bloky společně, jeden až dva pro práci v tandemech.
  5. Třídenní teambuilding v Podkrkonoší. Trocha větších témat (např. aktéři a pilíře školy) a hlavně hodně vzájemného poznávání se a ladění na společnou vlnu.
  6. Pět dní přípravy ve škole. Především dopoledne společně, témata jako školní řád, příručka pro rodiče, třídní kruhy, výuka v projektech. Odpoledne pro přípravu v tandemech, po stupních, …
  7. Pondělí 4. září, jdeme na to!

Ano, naši průvodci vyčerpají v létě „jen“ sedm týdnů dovolené. Ale osobně bych se už nechtěl vrátit k své učitelské zkušenosti z velké sídlištní školy, kde přípravný týden znamenal tři dny. I běžných (až standardních) pět dní považuji za dotaci nedostatečnou.

Mimochodem. Zkuste si představit, že se na 40 týdnů enormního výkonu připravujete tři až pět dní. Ve školství je to zažitý stereotyp.

Jsem rád, že v Be Open díky poctivé společné přípravě máme za sebou sice náročný, ale úspěšný první týden. A v tom dalším můžeme s dětmi vyrazit na adaptační pobyty. Ale o těch zas někdy jindy…

Blog / podcast

fotka_kolecko_300
Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: