Plán hodiny vs. realita aneb bez vztahu nelze učit

Jak plánujete svou výuku? Co děláte, když věci nejdou podle plánu? Jak se vypořádáváte se změnami?

Nežijeme v ideálním světě. Jako učitelé si plánujeme svou výuku, ale leckdy už ve dveřích tušíme, že dnes vše nepůjde podle plánu.

  • Děti létají po třídě,
  • pokřikují na sebe,
  • sedí jako myši,
  • vypadají unaveně, že hlavami přerazí stůl,
  • hlouček dětí stojí kolem plačícího dítěte,
  • třída připomíná smetiště,

Určitě vás napadne mnoho dalších situací, které jsou vztyčeným prstem, voláním, že náš plán je jedna věc, ale aktuální stav třídy, připravenost k učení, je věcí jinou.

  • Mají za sebou náročnou výuku,
  • je pondělí, je pátek,
  • je před prázdninami, je po prázdninách,
  • někdo se zranil,
  • někdo prožívá drama v osobní rovině,

Co s tím? Určitě se nemůžeme tvářit, že se nic neděje.

BEZ VZTAHU, BEZ VZÁJEMNÉHO NAPOJENÍ NEJDE UČIT.

Je třeba se rychle smířit s tím, že z 45 minut bude třeba 30.

  • Děti potřebujeme přivést myšlenkami do třídy,
  • postupně eliminovat rušivé efekty,
  • zklidnit je, vytvořit prostředí vhodné k učení,
  • myšlenky postupně přesměrovat k tématu,
  • zvýšit jejich motivaci k učení,
  • dát jim srozumitelný a dosažitelný cíl.

Až pak se můžeme vrátit k původnímu plánu.

Blog / podcast

fotka_kolecko_300
Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: