Jak plánujete svou výuku? Co děláte, když věci nejdou podle plánu? Jak se vypořádáváte se změnami?
Nežijeme v ideálním světě. Jako učitelé si plánujeme svou výuku, ale leckdy už ve dveřích tušíme, že dnes vše nepůjde podle plánu.
- Děti létají po třídě,
- pokřikují na sebe,
- sedí jako myši,
- vypadají unaveně, že hlavami přerazí stůl,
- hlouček dětí stojí kolem plačícího dítěte,
- třída připomíná smetiště,
- …
Určitě vás napadne mnoho dalších situací, které jsou vztyčeným prstem, voláním, že náš plán je jedna věc, ale aktuální stav třídy, připravenost k učení, je věcí jinou.
- Mají za sebou náročnou výuku,
- je pondělí, je pátek,
- je před prázdninami, je po prázdninách,
- někdo se zranil,
- někdo prožívá drama v osobní rovině,
- …
Co s tím? Určitě se nemůžeme tvářit, že se nic neděje.
BEZ VZTAHU, BEZ VZÁJEMNÉHO NAPOJENÍ NEJDE UČIT.
Je třeba se rychle smířit s tím, že z 45 minut bude třeba 30.
- Děti potřebujeme přivést myšlenkami do třídy,
- postupně eliminovat rušivé efekty,
- zklidnit je, vytvořit prostředí vhodné k učení,
- myšlenky postupně přesměrovat k tématu,
- zvýšit jejich motivaci k učení,
- dát jim srozumitelný a dosažitelný cíl.
Až pak se můžeme vrátit k původnímu plánu.