Otázka týdne #4: Co si o prázdninách připravujete na příští školní rok?

Co si o prázdninách připravujete na příští školní rok? Mezi 13. a 16. červencem se na mém FB profilu, ve skupině Pedagogické komory a ve skupině skolaci.com sešla necelá stovka odpovědí na tuto pro některé provokativní otázku.

Proč provokativní? Protože poměrně početná skupina odpovědí by šla označit: Nic, mám dovolenou. Níže najdete některé příklady odpovědí.

Nic, mám dovolenou

  • Já nemám prázdniny, ale dovolenou. Nevím, kdo mimo školství si bere dovolenou, aby pracoval.
  • Já jsem myslela, že učitelé mají dovolenou, ale v Česku je to jinak. Jak ubohé!!!!!!!!!
  • Nic. Mám dovolenou. Po trojfázovém vyučování od konce května (15 dětí ve třídě, 5 u asistentky, odpoledne 4 on-line) jsem totálně vyšťavená.
  • Skolu jsem uplne vytesnila..venuji se vnouckovi,stare mamince a cinnostem,na ktere neni ve skolnim roce cas…moc krasny prazdninovy cas.
  • Obnovuji si hlavně nervy a síly. A poznávám zajímavá místa, kam vezmu děti, protože ráda učím venku. Školu nechci o prázdninách ani vidět. 
  • Mám dovolenou. Připravuji si maximálně oběd. Prosím, přestaňme už s tou prací! Během distanční výuky jsme si práce užili všichni až až. Přípravu čehokoliv do práce si nechme na přípravný týden, od toho ho máme.

Z druhé skupiny odpovědí si pak lze udělat obrázek, jakým činnostem se učitelé v rámci přípravy na další školní rok věnují. A je to opravdu pestrá paleta. Opět nabízím malý výběr.

Pestrá paleta činností

  • Já tvořím studijní opory v Moodlu, vytvářím a nahrávám animační videa, zpracovávám text a grafiku, kontrolní otázky, otázky k zamyšlení, úkoly a ankety a také nějaký ten bonus.
  • Tisknu a laminuji nakoupené materiály, vyrábím pomůcky na matematiku pro prvňáčky, dělám výzdobu do třídy, vítací brože. Každý den minimálně 3 hodiny času včetně víkendu. Upozorňuji, že to dělám ráda a neobtěžuje mě to.
  • Promýšlím a připravuji výzdobu třídy. Připravila jsem pro druháky “pokorona” pracovní sešit ( třídu nově přebírám a některé děti od března ve škole nebyly, tak abychom společně nějak navázali). Snažím se dále sebevzdělávat. Čtu si inspirace ve skupinách fb i jinde na webu i v knihách po chvílích téměř denně. O dovolené se věnuji však i rodině a sobě. Odpočívám, ale práce mě i po 30 letech baví, tak proto. Materiály mi nevadí sdílet.
  • Já se seznamuji s metodikou primarní prevence.
  • Snazime se stihnout co nejvic, abychom se v zari nezblaznili. Konkretne letos: prepracovavame a aktualizujeme otazky na skolni maturity, predelavame tematicke plany (aby vice korespondovaly s ostatnimi predmety), pripravujeme projektovy tyden (ktery bude hned v zari), obavame se novych rozvrhu a samozrejme komunikujeme s kolegy a predavame si informace.Kolik casu to zabere? Tezko rict. Kazdemu jinak. Ja na to obvykle potrebuji 1-2 tydny “standardni pracovni doby”.
  • Přechod z iškoly na školu online.
  • Také tisknu, laminuju,vyrábím pomůcky do 2.třídy a výzdobu třídy. Ale max. půl až hodinu denně a to, co mě baví a chce se mi udělat.
  • Hledám inspiraci na nové aktivity, materiály, koukám, jak to dělají kolegové v zahraničí, vyrábím si nové pomůcky, přemýšlím nad filmy nebo videoklipy využitelnými v hodinách. Uklízím si počítač a snažím se sebevzdělávat. Letos budu učit nově zeměpis, takže přemýšlím i o metodách. Ač to takhle napsané vypadá, že v létě myslím jen na školu, opak je pravdou. Tohle všechno sice dělám, ale zásadně jen když přijde chuť a nálada. O prázdninách si užívám, že si můžu dělat co chci a kdy chci. Tedy v rámci mantinelů, které mi staví rodina.
  • Přepracovala jsem ŠVP pro svůj předmět, aby tématickky odpovídal novým učebnicím. Chystám se na tématické plány a rozpracování jednotlivých témat. Připravuji nový výukový web v návaznosti na ten, co mně a mým žákům sloužil v době výuky na dálku…
  • Oprašuji vědomosti o prvopočátečním čtení a psaní. Laminuju si věci k výuce aj Jolly Phonics a vymyslím, co budeme s prvňáčky dělat.
  • Připravuji exkurze, projektové dny, lapbooky, pracovní listy, výzdobu třídy, třídím materiály a čtu knihy o vzdělávání.

Jak to mám já?

  • Tahle otázka opět ukázala, jak jsme každý jiný. Každý potřebujeme jiný čas na přípravu, každý z nás se chce připravovat jindy a jinak. Někomu budou stačit tři dny před začátkem školního roku, v jiných školách i samotný “přípravný týden” trvá čtrnáct dní.
  • Osobně souhlasím s tím, že času, kdy může učitel v průběhu roku čerpat dovolenou, není mnoho. Podzimní prádzniny, Vánoce, jarní prázdniny, Velikonoce. A pak hlavně o letních prázdninách. A regenerovat je potřeba. Aspoň na pár dní úplně vypnout a školu vytěsnit z hlavy.
  • Naopak nemohu souhlasit s příspěvky, že v jiných povoláních se o dovolené nepracuje. Pracuje, případně se dovolená čerpá jen v omezené míře, rozhodně ne 40 dnů dovolené a dalších 12 dní samostudia. Je to správně? Není, ale je to fakt. Ne, učitelé skutečně nejsou výjimeční tím, že by o své dovolené částečně pracovali.
  • Je naprosto přirozené, že po deseti měsících intenzivního výkonu hlavního předmětu naší práce, tedy učení dětí, přichází čas pro reflexi a plánování. To je přirozený cyklus.
  • Snažím se dělit těch pár hodin týdně, které o dovolené během letních prázdnin vkládám do práce mezi přípravu sebe a přípravu různých materiálů. I když mnohdy to samozřejmě jedno jest.
  • Čtu knihy. Zatím jsem zvládl jen Koučování ve školní praxi. Na stole mi leží další kusy v češtině i angličtině (což bude fuška).
  • Připravuji si prezentace pro všechny vzdělávací akce, které budu na konci prázdnin a během podzimu lektorovat.
  • Promýšlím a sestavuji tematické plány (zeměpis a informatika) do tříd, ve kterých budu nově učit.

Blog

DSC_4486
Rád komunikuji s dětmi i dospělými. Baví mne klást otázky a motivovat druhé k přemýšlení. V práci i osobním životě. Vyhledávám nové výzvy, společně s kolegy hledám řešení k jejich naplnění. Od sebe i ostatních očekávám maximální úsilí.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

učitelství pro ZŠ a SŠ
informatika | geografie
studium speciální pedagogiky pro učitele
RWCT | Hejného matematika
Respektovat a být respektován
GSuite for Education

Kouč

provázení v roli mentora
životní i profesní koučování
koučovací dovednosti | systemický přístup
principy efektivní komunikace
techniky aktivního naslouchání
kladení otevřených otázek

Lektor

sdílení zkušeností | ověřeno praxí
tandemová výuka
spolupráce pedagogických pracovníků
tematická výuka | projektová výuka
spolupráce školy a rodičů
koučovací dovednosti

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: