Otázka týdne #3: Co dělají učitelé během letních prázdnin?

Co dělají učitelé během letních prázdnin? Tak zněla otázka týdne číslo 3, kterou jsem v pondělí 6. července zveřejnil na své facebookové stránce, ve skupině Pedagogické komory a ve skupině skolaci.com.

Otázce se dostalo velké pozornosti a sešlo se hodně přes sto komentářů. Některá témata se v jednotlivých příspěvcích opakovala, pokusím se je shrnout do několika početnějších skupin.

Stále v práci

  • Stále chodím do práce. Tvoříme rozvrhy, stěhujeme kabinety, pracujeme na maturitách, ŠVP a podobné srandičky.
  • Tak abych se snad nenudil, tak mi dnes odpoledne přistál e-mail od paní ředitelky, jeden úkol nejlépe zítra, druhý do konce července a třetí se týká až konce srpna, takže to, co jsem již začínal vytěsňovat z palice se zresetovalo a mohu začít od začátku. 
  • Ještě pracuji do tohoto pátku. Pak dovolena. Ale stejně počítám, ze žádná nebude. Chystáme otevření nové ZŠ od září. No ale mohu alespoň vzít notebook na zahradu na čerstvý vzduch.

Úplný oddych

  • O řádné dovolené odpočívám.
  • Nepracuji, kašlu na překračování plánů, cestuji, hnipu a užívám dovolené.
  • Užívám si toho, na co celý rok nemám čas….. četba, hledání kešek, zahrada a odpočinek.
  • Hlavne je dulezite vycistit hlavu, mate dovolenou, prazdniny maji zaci. Ja nevim, ze by treba ucetni o dovolene rovnala sanony, mazala v pocitaci…
  • Učitelé mají 40 dní řádnou dovolenou a odpočívají o prázdninách většinou tím, že relaxují a nabírají sílu na další školní rok. Když byly děti malé, tak jsem si stejně neodpočala, ale teď už nechci děti vidět ani z rychlíku a obdivuji ty, co ještě jedou na tábory….
  • Mám dovolenou, takže do školy nedělám vůbec nic na děti se samozřejmě těším, ale v do září to určitě vydržím.
  • Mám za sebou 13 let praxe a prožívám první opravdové prázdniny. Předtím jsem pracoval v každý den volna jako OSVČ (sečení a hrabání luk), podzim a zima jakýkoli volný den (prořezy v lese). Takže užívám volna, ráno 2 hodinky popracuji pouze ve svých sadech. Potom oběd, pak kolo, koupaliště a pivo. Konečně. 13 let jsem se nezastavil ani vteřinu kvůli dvěma pracem a učitelé ví proč.
  • Užívám v kempu, čtu, jezdím na kole, chodím po horách a je mi skvěle.

Oddych a příprava na nový rok

  • Kromě běžných činností (vaření, pečení, úklid…) a pohybu na čerstvém vzduchu, čtu beletrii i odbornou literaturu, háčkuju, hrabu se v záhoncích… A připravila jsem si hromádku příprav, které touží po předělání… A také novelizovaný Školský zákon.
  • Kopíruji, vystřihuji, laminuji… Pak dva týdny na táboře. V srpnu pár dní pod stanem a hurá na výzdobu třídy.

Sebevzdělávání

  • Sebevzdělávání za vlastní.
  • Zk na vysoke skole.
  • 4denní seminář Začít spolu. Jinak jsme MŠ a zatím jedeme, zavřeno jen 4 týdny o prázdninách. Závidíme.
  • Přes den si užívám a po večerech stříhám výzdobu a vyrábím pomůcky. Čtu knihy od Líného učitele a zítra mi přijde novinka od paní Emmelingové na kterou se mooc těším.

(Nejen) tábory a další akce pro děti

  • Dělám soukromou letní školu pro malé děti.
  • Jsem na příměstském táboře.
  • Mám za sebou první letní školu Hejného metody (jako lektorka), dvě podobné mě čekají, pak pár seminářů (jako účastnice), práce, týden na táboře a snad i nějaké to volno.
  • Pracují s dětmi na táboře. Kdo jiný by to dělal?
  • V neděli odjíždím na 14 dní na letní dětský tábor jako zástupce hlavního vedoucího – programový vedoucí.

Když se slovo prázdniny nehodí

  • Týden na vydýchání a letní úklid (momentálně s virozou), týden deti na prázdniny, týden na dovolenou, týden na přípravu na tábor, týden na tábore, týden na resty a prípravu, do toho občas brigády za barem, hraní na oslavách…. a šup do práce.
  • Relaxuji prací na poli a zahrádce. Zavařuji okurky, založila jsem na ořechovku, nasušila bylinky. Často grilujeme. Podílím se na přestavbě pergoly – brousím, natírám. Vybudovala jsem si jezírko a doma mě čeká udělat tkzv. letecký den – přebrat a vyhodit zbytečnosti. Občas pohlídám vnučky – stanujeme, blbneme a tak. Už se těším do lesa na houby. Nenudím se. Na nějaké přípravy do školky nemám ani pomyšlení – tuto práci jsem zazdila po čas celé dovolené. 
  • Nyní M-Hejneho celý týden a po skoleni druhá prace. Pak tyden s detmi vlastními pak zase druhá prace tyden. Potom vodacky tabor, pak vzdelavaci tyden ve skole pak druha prace, dovca s mými detmi, školení informatiky a uz přípravný tyden.
  • Užívání si vlastních dětí, čtení, velký úklid – konečně! Budování nových pokojíčků dětem, Letní škola 1,2,3(letos to zase přeháním!) , vzdělávání, lektorování, užívání dovolené na horách, návštěva rodiny. Prostě slušná náplň 

A jak to mám já?

  • Několikrát se objevil komentář, že učitelé nemají prázdniny, že čerpají dovolenou. Ano, učitelé čerpají dovolenou. Zároveň mají školy prázdninový provoz a život učitele se (až na výjimky) zásadně mění. Včetně mne.
  • Snažím se několik týdnů strávit s rodinou a (moc) nepracovat.
  • Čtu knihy, většinou s tématem školství či osobního rozvoje.
  • Připravuji si materiály a plány na nový školní rok.
  • Různě rozdrobené hodiny věnuji podpoře učitelům a manažerům škol, kteří se také o prázdninách připravují na nový školní rok.
  • Připravuji se na letní školu School My Project.
  • Postuji na facebooku a píšu blog. 🙂

Blog / podcast

fotka_kolecko_300
Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: