Otázka týdne #17: Co vám pomáhá přepínat mezi prací a osobním životem?

Otázka týdne s pořadovým číslem sedmnáct zveřejněná v pondělí 12. října 2020 zněla: Co vám pomáhá přepínat mezi prací a osobním životem?

Asi všichni to známe, někdy není jednoduché po příchodu z práce přepnout pozornost k jiným aktivitám. Zvlášť když si práci nosíme domů, což se učitelům stává poměrně často. Opravování prací, poskytování zpětné vazby, komunikace s žáky a rodiči, příprava vyučování, … Případně přímo doma pracujeme, jako teď někteří v rámci distanční výuky, a přechod mezi prací a volným časem může být velmi nezřetelný.

Nabízejí se samozřejmě další související otázky: Co vám pomáhá přepnout? Jaký máte osvědčený trik? Co vám fungovalo, funguje a co nikoli?



Na Facebooku a Linkedinu se sešlo přibližně čtyřicet komentářů. Níže najdete některé z nich:

  • Mé tři děti, nasypou toho na mne, že přepnu okamžitě a rovnýma nohama řeším zase děti, ale ty své. Mám zahrádku, kde se při hrabání v hlíně uklidňuju od všeho a taky velkého psa a kočku, při hlazení zvířat se stresy pomalu rozplyno. 🙂 Při vyčerpání a negativismu si pustím něco vtipného třeba písničku od Pokáče. 🙂
  • Běhání, úžasně čistí hlavu!
  • Nic moc právě. Musím se to už naučit. Ale korona spíš přispívá k tomu, že doma čím dál tím víc myslím na práci (distanční výuka). Relaxovat dokážu snad jen v sobotu. To je špatně, já vím.
  • Venčení psa.
  • Řekla bych, že prostředí. Domu si práci nenosím, to jsem raději déle v práci.
  • Vypnout pracovní chat.
  • Tak nějak v kontextu denního dění. Pokud ve škole jsem bez problémů, tak doma jen opravuju písemky a laboratorní práce. Když je šrumec, tak pozdě chodím domů. A hlavně na nás působí finanční stránka. Když něco potřebuju pro svou práci, tak to kupuju z rodinného rozpočtu, protože škola na to nemá a nebo jsou takové obstrukce, že to radši koupím za své hned…
  • Jsem ředitelka a přiznám se, nejde mi to. Možná je to i z důvodu, že v pracovní době vše nestíhám. 🙁
  • Zavření dveří ve školce. To vypnu hned…Problém mám někdy večer před usnutím, to kolikrát v hlavě řeším některé děti…a rodiče…
  • U mě to bylo snížení platu, tehdy jsem pochopila, že mi nestojí za to si práci nosit domů na úkor rodiny.
  • Ve všední den od 16:30 a o víkendech a svátcích nevím, co je škola. Nikdo se mi nedovolá, na emaily neodpovídám (kromě vedení školy).
  • Letos jsem mimo školství, ale bývalo to: Kafe a „půl hodiny na mě nikdo nemluvte!“.
  • Místo jízdy tramvají z práce domů jít pěšky, krásně to přepne.
  • U mne je to chuť do života a láska jak k povolání, tak ke koníčkům a rodině, jedno bez druhého nejde.

Jak to mám já?

  • Zatím se mi nikdy nepodařilo nastavit si režim, kdy bych dokázal úplně vypnout a měl větší množství času jen pro sebe a pro rodinu.
  • Když se mi to dařilo, bylo to díky tomu, že jsem pracovní e-mail a další komunikační platformy zapínal jen v přesně stanovených časech.
  • Taky mi pomáhá odkládat si úkoly na jedno přesně stanovené místo. Způsoby měním. Fungoval jsem čistě s papírem, vyzkoušel jsem Google Keep, teď využívám především Trello.
  • Nyní mne ke škole stále vrací fakt, že mi žáci odevzdávají práce přes Učebnu Google (učím informatiku a zeměpis). Odevzdávají je v různých časech, mnohdy se na něco doptávají atd. A já nedokáži nereagovat. V některých případech mi chodí upozornění na e-mail, několikrát denně kontroluji změny v Učebně sám.
  • Ctím pravidlo, že na pracovní e-maily (či na jinou komunikaci) vždy odpovím do 24 hodin. A jsem naštvaný, když to má někdo jinak. Já většinou reaguji většinou ihned, což je druhý extrém, taky špatný.
  • S přepínáním a relaxem mi pomáhá sprcha, běh či jiný sport, aktivity s rodinou, kdy není prostor na jiné myšlenky.
  • Přepínání mezi školou a osobním životem je pro mne jednou z největších výzev spojených s učitelskou profesí.

Blog / podcast

fotka_kolecko_300
Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: