Otázka týdne číslo 16, kterou jsem zveřejnil v pondělí 5. října 2020, zněla: Jaké nástroje využíváte při distanční výuce?
Právě od pondělí 5. října se mnoho učitelů musí znovu vyrovnat s nástrahami distanční výuky. Po týdnu přibydou další. V naší práci nám mohou pomoci různé nástroje. A tak jsem se ptal: Jaké nástroje využíváte? Které se osvědčily už na jaře? Které budete zkoušet nově? Kde získáváte inspiraci? Co byste doporučili svým kolegům?
Na Facebooku a Linkedinu se sešlo přibližně pětadvacet komentářů. Níže najdete některé z nich:
- Google Classroom, Zoom, Screen-O-Matic, ad., videa ajiné zdroje již vytvořené a dostupné online …
- Classroom, Zoom, Padlet
- Microsoft Teams a Zoom, oboje skvele nastroje
- PC s kamerou, grafický tablet, Google Meet, Flippity, Jamboard, Padlet, Classroom…
- Nástroje G Suite – Meet pro online hodiny, Google Classroom jako úložiště úkolů pro asynchronní část výuky. Tam pak vkládám odkazy na vlastní videa, výukové materiály, pracovní listy, ale také na aktivity vytvořené pomocí dalších nástrojů (Quizizz, Kahoot!, Socrative). Pro rychlou zpětnou vazbu od dětí Padlet, Mentimeter a Google formuláře. Prostřednictvím Google Classroom také dávám dětem zpětnou vazbu já.
- Dneska mě čeká první on-line výuka na univerzitě. Inspiraci stále a postupně hledám. Zatím využívám PC + monitor navíc, aplikaci Zoom, prezentaci v PPT, mou maličkost a odvahu podat výborný výkon 🙂
- MS Teams pro synchronní hodiny, quia.com pro testy, kahoot pro zpestření, bridge-online, oup.com a další jako doplněk.
- Nástroj G Suite Google Classroom. Hodně usnadní práci s kontrolou a vyhodnocením úkolů každého žáka, skvělý archiv zadání a úkolů. A s Google Diskem zásobárna materiálů vč souborů mp3 k učebnicím cizích jazyků. V tomto období nové, zkoušíme, určitě časem také Meet.
- me jako genialni prisla videa pani ucitelky Kvicerove, kdy to byla skvela systematicka video lekce, ze ktere se deti mohly neco naucit, mely u toho i pracovat. K tomu mela jeste presne instrukce na webu, co, jak a do kdy maji zaci udelat….cest takovymto ucitelum!
A jak to vidím já?
- Pro mne jedním z nejdůležitějších jarních zjištění byl fakt, že je třeba především dělat věci jednoduchými. To znamená mít jednu hlavní aplikaci, ve které najdou děti a rodiče vše. Většina škol volí MS Teams nebo aplikace od Google.
- MS Teams či Google Meet pak poslouží jako vhodné nástroje pro videohovory s dětmi, které považuji za nutné. A to nejen jednou či dvakrát týdně.
- Za nedostačující považuji sdílení zadání (a někdy i sběr výsledků) prostřednictvím e-mailů či komunikačních nástrojů typu Bakalářů či Školy Online.
- S nástroji to není třeba přehánět. Žáci (jejich rodiče) se nechtějí registrovat do spousty služeb. Osobně se snažím volit služby umožňující fungování bez registrace. Přímo při videohovoru například Kahoot či Mentimeter. Případně služby, které umožňují registraci prostřednictvím našeho školního účtu GSuite, což je pro děti jednoduché.
- V případě druhého stupně a střední školy je třeba komunikovat, aby každý učitel nepřicházel s jinou aplikací (mnohdy sloužící ke stejnému účelu).
- Všechny aplikace, které využívám, musí být pro děti (a většina i pro mne) bezplatné. Což by podle mne mělo platit i při výuce ve škole, včetně desktopových aplikací.