Od teorie k praxi aneb podobnost mezi fotbalem a školstvím

Už v roce 2014 vyšlo první vydání Učebnice fotbalu pro trenéry dětí (4-13 let). Z mého pohledu se jedná o velmi srozumitelný a strukturovaný návod pro trénink nejmenších fotbalistů. Nesouhlasím se vším, ale kdyby se aspoň šedesát procent z popsaného dělo, byl by český mládežnický fotbal úplně jinde.

Fotbalová asociace ČR má k dispozici materiál pro všechny trenéry malých dětí, povětšinou nadšence bez nároku na honorář. K tomu tito trenéři prochází licencováním (alespoň licence FAČR C). Tolik pozitiva.

Klíčová otázka totiž zní: Jak je možné, že na fotbalových trávnících vidíme něco zcela jiného?

Podpora dětí, aby byly odvážné? Chyba jako příležitost k učení? Maximální využití času? Maximální herní praxe? Nácvik v souvislostech? Zapomeňte. Čest výjimkám, které tvoří povětšinou ligové týmy. Bohužel.

Z mého pohledu nejen ničíme fotbalové talenty. Horší je, že neprospíváme dětem jako lidem. I fotbalové tréninky totiž patří k výchově. A jako rodič hodně váhám, zda je prostředí (ne všech) fotbalových klubů to, kde mají vyrůstat mé děti.

Proč píšu tenhle příspěvek? Protože jsem učitel a ředitel. Vidím, jak těžké je prosazovat změny v rámci školství. Někdy máme ve vzdělávání pocit, že jsme v tomto jedineční. Nejsme, stačí se podívat na oblast sportu. A našli bychom i další podobné příklady.

Ty výzvy jsou podobné:

  • Definovat směr. (To ještě docela umíme).
  • Přesvědčit klíčovou masu o správnosti tohoto směru. (Tady už to drhne.)
  • Podpořit lidi v praxi, aby věděli co a jak. (Reálná kontinuální podpora úplně chybí.)
  • Kontrolovat kvalitu. (Těžké, když nemáme ani kvantitu.)
  • Pořád dokola komunikovat, vysvětlovat. (Kdo to reálně dělá?)

Tak co s tím uděláme?

Blog / podcast

S Danielem Münichem v pořadu Školní hlášení

Ve středu 25. září 2024 jsem byl společně s ekonomem Danielem Münichem hostem pořadu Školní hlášení internetové televize TN live. V rozhovoru jsme se věnovali

Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: