Právě jsem dokončil čtyřsemestrální studium speciální pedagogiky pro učitele na PedF UK, které mne opravňuje učit ve školách a třídách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na druhém stupni ZŠ a SŠ.
Absolvoval někdo z vás podobné studium k získání či rozšíření kvalifikace? Zkusím popsat několik zajímavostí. Možná bude pro někoho zajímavé.
- Studijní program obsahuje předměty, které jsou dle mého nadbytečné. Například jsme znovu museli absolvovat filosofii, dokonce ve dvou semestrech. U rozšiřujícího studia. Proč?
- Studijní program obsahuje předměty, které nejsou realizovány. „S počítači to přece všichni umíte, za to nebudeme nikoho platit.“ „Všichni někde pracujete, takže k uznání praxe pošlete scan smlouvy.“
- Kvalita vyučujících a jejich výkonů je extrémně rozdílná.
- Stále jsou ještě vyučující, kteří zkrátí jednodenní přednášku na půlku. Což je skvělé pro ty, kteří do Prahy cestovali čtyři hodiny, aby pak absolvovali 4x 45 minut a jeli zpět. Slyšeli jsme o nemocných dětech, přednášce jinde a další historky.
- Zakončení některých předmětů bylo nedůstojné. Předem známé otázky v testu, odchod vyučující, společná kontrola a oprava. Co lze ještě udělat více, aby náhodou někdo nemusel na opravný termín?
- Neexistuje sběr zpětné vazby. Žádné hodnocení po semestru, po ročníku, na konci studia.
- Skladba studia neodpovídá smyslu. Je to studium pro získání kvalifikace, které opravňuje učit ve třídách a školách pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Tyto školy jsou různého zaměření, ale kvalifikace je jedna. Přesto je první rok zaměřen na všechny pedie a všeobecný základ a druhý již jen na jednu zvolenou.
- Studovalo nás přibližně dvacet. Přibližně třetina potřebovala osvědčení přímo nyní ke své práci. Druhá třetina jej může využít v budoucnu. Poslední třetině k ničemu nebude, protože nemají potřebnou základní kvalifikaci.
- Ve studiu jsem byl jako muž sám. Tohle se mi v rámci DVPP stává často.
- Studium bylo zakončeno zkouškou a sepsáním závěrečné práce. Přes třicet stran textu, který četla jen vedoucí práce, která byla zároveň i hodnotitelkou. Nikdo jiný a nikdo jiný už jej ani číst nebude. Dokonce jej nečetla ani osoba, u které jsem text práci obhajoval. Četla jen posudek.
- Potkal jsem řadu zajímavých kolegyň a několik inspirativních vyučujících.
- Celé to stálo 20.000 Kč.