Přemýšleli jste někdy nad tím, co vše potřebuje dítě znát a umět (i jaké postoje zaujímat), aby si užilo týden či dva na letním táboře?
Samozřejmě záleží na tom, zda se jedná o tábor příměstský, zda děti spí ve stanech, chatkách či v budově, zda jede skupina dětí, které se setkávají v průběhu roku, …
Přesto jsou tu určité vstupní předpoklady a zároveň kompetence, které se účastí na letním táboře dále rozvíjí. Mohou nám připadat samozřejmé, protože „my když jsme byli děti…“, jenže doba se změnila. Takže se spíš pojďme zamyslet, jak na tom každé jednotlivé dítě je.
- Jaká je jeho startovní pozice?
- Jak se jeho kompetence rozvinuly během tábora?
Můžeme se zaměřit například na následující:
- Jak dítě zvládne odloučení od rodičů?
- Přizpůsobí se nocování v neznámém prostředí?
- Zvládne udržet přehled o svých věcech?
- Dokáže používat méně obvyklé nástroje (nůž, sekera, …)?
- Jak snadno navazuje vztahy?
- Jak si poradí ve věkově různorodé skupině?
- Orientuje se v časových údajích?
- Odhadne časovou náročnost jednotlivých činností?
- …
Takových otázek bychom mohli vygenerovat desítky. Mým cílem nebylo sestavit úplný výčet, spíš postrčit čtenáře k zamyšlení. Ať už se jedná o rodiče či táborové vedoucí.