Podle Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy chybí přibližně 6000 kvalifikovaných učitelů. Reálně to může být dvakrát či třikrát více.
Stává se tedy realitou, že učí studenti vysokých škol (první ročník nevyjímaje), lidé z praxe bez pedagogického vzdělání (středoškoláky nevyjímaje). Řemeslo se tak učí až vlastní prací s dětmi.
Můžeme nad tím kroutit hlavou, můžeme se rozčilovat, ale na situaci to nic nezmění. Hlavně musíme všechny (především nové) kolegy podpořit.
Nástroje máme:
- mentoring,
- koučink,
- supervize,
- …
Otázkou je, zda máme dostatek finančních a personálních zdrojů, abychom ve stále se zvětšujícím množství mohli účinnou podporu poskytovat.
Také v Be Open základní škola pro nás letos bude práce s týmem jednou z největších výzev. Osobně se na ni těším, přestože to bude jistě náročné, ale zároveň kdy jindy bychom měli potvrdit, že škola je prostorem, ve kterém se učí úplně všichni.
Sám snad jdu příkladem. Čeká mne:
- Druhý ročník rozšiřujícího studia učitelství 1. stupně.
- Koučovací podpora.
- Podpora konzultanta (zkušeného ředitele) tvorby strategie školy.
- Pokračování programu Rozvíjíme školu spolu.
Také rozjíždím mastermindovou skupinu pro ředitele malých soukromých škol (cca do 250) žáků z Prahy a okolí. Pokud byste se chtěli zapojit, určitě napište.
Určitě budu a budeme hledat partnery v dalších dílčích tématech. Například v kariérovém poradenství spolupracujeme s EKS. S právními otázkami mi pomáhá skvělý Honza Kaczor působící ve Sciu.
Co čeká letos vás ve vašem osobním rozvoji i v rozvoji kolegů?