Konkursní rok 2024: Vypsat, nebo nevypsat?

VYPSAT, NEBO NEVYPSAT? Tak zní klíčová otázka každého konkursu na ředitele školy či školského zařízení.

V českých luzích a hájích bohužel platí, že s konkursy jsou spojeny různé mýty, obavy, emoce. I proto se mnoho zřizovatelů do vyhlášení konkursů nežene. A to je škoda.

Proč?

  • Protože mandát ředitele získaný na základě konkursu má úplně jinou váhu než automatické prodloužení na dalších šest let.
  • Protože konkurs nelze nahradit žádnou obhajobou před zastupitelstvem, radou či starostou. Konkursní komise má mnohem reprezentativnější složení a její hlas mnohem větší váhu.
  • Protože bychom si všichni měli přát, aby ředitelé sami chtěli obhajovat svou pozici v otevřeném konkursu a aby zřizovatele hledali nejlepší možné ředitele pro své školy.
  • Protože konkurs je příležitostí ohlédnout se, reflektovat, plánovat. A o tom všem (veřejně) diskutovat. Aspoň jednou za šest let.

Zřizovatelé, kteří se rozhodnout nevypsat konkurs argumentují nejčastěji následovně:

  • „Se školou jsme úplně spokojeni.“
    Výborně, tak se paní ředitelka nebo pan ředitel nemusí konkursu bát. Hurá do něj.
  • „Ředitelka/ředitel se urazí a do konkursu se nepřihlásí.“
    A vy fakt chcete mít ve škole takového ředitele?
  • „Stejně se nikdo do konkursu nepřihlásí.“
    S tímhle přístupem určitě. Ale jak vysvětlíte, že v mnoha konkursech bylo pět či sedm zájemců?

Mnoha ředitelům škol končí mandát 31. července 2024. Ještě není pozdě vyhlásit konkurs. Jak je na tom vaše škola?

Blog / podcast

S Danielem Münichem v pořadu Školní hlášení

Ve středu 25. září 2024 jsem byl společně s ekonomem Danielem Münichem hostem pořadu Školní hlášení internetové televize TN live. V rozhovoru jsme se věnovali

Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: