Konkursní rok 2024: Čí je to škola?

Těžko říct, protože jednou z výrazných charakteristik českého školství je velká roztříštěnost. Objevuje se v něm řada aktérů, kteří mají mezi sebe rozdělenu zodpovědnost za jednotlivé procesy, za různá témata.

Pojďme se podívat na stručný přehled, kteří aktéři vstupují do ředitelských konkursů u veřejných škol a školských zařízení.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy:

  • Určuje legislativní rámec konkursních řízení. Toť vše.
  • Nemá žádného zástupce v konkursní komisi, nemá žádný vliv na výsledek konkursu a výběr ředitele školy.

Česká školní inspekce:

  • Může žádat vyhlášení konkursu i v průběhu šestiletého období.
  • Její zprávy z inspekční činnosti (přibližně jedna za šest let) jsou zpravidla jediným veřejným nezávislým popisem školy.
  • Jednoho člena konkursní komise vybírá ze svých řad. Další dva pak volí z řad odborné veřejnosti.

Zřizovatel (obec, město, městská část, kraj, …):

  • Ať už se nám to líbí, nebo ne, drží v podstatě všechny karty. Konečné jmenování ředitele je na něm. Konkrétní lidé (členové zastupitelstva či rady) následně nesou politickou zodpovědnost za své rozhodnutí.
  • Jednou za šest let (pokud nenastane závažný důvod vedoucí k odvolání ředitele školy) může vypsat konkurs.
  • Oficiálně vypisuje konkurs a v rámci legislativy určuje jeho průběh. Například ne/využití další nástrojů personálního výběru.
  • Určuje také rozsah předkládané koncepce rozvoje školy.
  • Určuje dva členy konkursní komise.
  • Může přizvat do konkursní komise další členy bez hlasovacího práva.

Kraj:

  • I když není zřizovatelem školy (platí pro většinu MŠ a ZŠ), má jednoho zástupce v konkursní komisi.

Školská rada:

  • Níže uvedené platí pro ty školy, při kterých je zřízena školská rada (ZŠ, SŠ, …). Naopak školská rada není zřizována například při MŠ či ZUŠ.
  • Společný orgán žáků či jejich zákonných zástupců, pedagogických pracovníků školy a zřizovatele může každých šest let žádat vyhlášení konkursu.
  • Jeden ze zástupců žáků či jejich zákonných zástupců je zvolen jako člen konkursní komise. (Nemůže to být člen zvolený pedagogickými pracovníky, ani jmenovaný zřizovatelem.)

Žáci:

  • V případě zletilých žáků může být jeden z nich skrze školskou radu jmenován členem konkursní komise. Nezletilí žáci musejí spoléhat na své zákonné zástupce.
  • Skrze svého zástupce ve školské radě mohou usilovat jednou za šest let o vypsání konkursu.

Rodiče:

  • Jeden z nich může být jako zástupce nezletilých žáků skrze školskou radu jmenován členem konkursní komise.
  • Skrze zástupce ve školské radě mohou usilovat jednou za šest let o vypsání konkursu.
  • Pak už zbývají jen legislativně neukotvené aktivity. Například otevírání tématu konkursu na obecním zastupitelstvu či v médiích.

Pedagogičtí pracovníci:

  • Skrze zástupce ve školské radě mohou usilovat jednou za šest let o vypsání konkursu.
  • Pedagogická rada volí jednoho svého zástupce do konkursní komise.

Diskuse může začít.

Blog / podcast

fotka_kolecko_300
Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: