Třicet let stará kniha (1988, česky 1994), přesto charakteristiky tehdejší „klasické“ školy sedí i na tu dnešní. Krom kritiky přináší i základní představu koncepce „globální výchovy“. Zajímavé je srovnání se současnými klíčovými kompetencemi a průřezovými tématy. I dnes je použitelná spousta námětů na konkrétní hry a aktivity.
Poznámky pro případné budoucí využití:
- Pohledy na svět – mechanický x systémový
- Příznivé podmínky:
- opravdovost a upřímnost na straně učitele,
- důvěra v žáka, uznávání jeho pocitů a jeho respektování,
- vcítění se do osobnosti žáka.
- Jak se učíme?
- Anthony Gregorc – typy konkrétní sekvenční, konkrétní náhodné, abstraktní sekvenční, abstraktní náhodné
- Bernice McCarthyová – 4MAT System – 4 kvadranty s osami aktivní přístup – pozorování a pocity – vnímání
- Globální učitel:
- přistupuje k řešení problémů z globálního, celosvětového hlediska, a nikoli z hledisek národnostních nebo etnických,
- umožňuje studentům seznámit se s rozmanitostí a bohatstvím nejrůznějších kultur,
- je zaměřen především na budoucnost,
- vidí svou úlohu především v tom, že studentům umožňuje, aby samostatně dospěli ke znalostem a osobním postojům,
- dává svým žákům najevo víru v lidské možnosti,
- klade důraz na rovnoměrný rozvoj všech složek osobnosti studentů – ne pouze na získávání vědomostí, ale i na rozvoj složky citové a sociální,
- využívá ve třídě různé formy a metody výuky,
- chápe učení jako celoživotní proces,
- se snaží, aby informace, kterou studentům předává, byla v souladu s použitou formou a celkovou atmosférou,
- respektuje práva druhých a snaží se ve třídě rozložit moc a odpovědnost za rozhodování a přijatá rozhodnutí,
- se snaží svým studentům ukázat vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty,
- se snaží začlenit život třídy do života místní komunity.
- Hry a aktivity
- Seznamovací
- Navození atmosféry
- Navození důvěry
- Vytváření pozitivního prostředí
- Sebepoznávací aktivity
- Uznávání a oceňování
- Diskusní aktivity
- Rozvoj soustředění a představivosti
- Kooperace
- Hry s rolemi
- Simulační hry
- Zpětná vazba a techniky hodnocení
Více o knize na cbdb.cz