Kniha Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí

Tuhle knihu, kterou napsala Nessia Laniado a která vyšla už v roce 2004, jsem objevil při náhodném procházení knih v opatovské knihovně. A byla to šťastná volba. Jsou v ní popsány zásady přesahující téma rozvoje inteligence. Na přibližně stovce stránek jsou uvedeny základní principy přístupu vzdělávajících osob snažících se o to, aby dítě samo bylo hlavním aktérem. Vše vychází z práce Reuvena Feuersteina. I pro své budoucí využití přidávám několik citací.

  • Připomenutí Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence: lingvistická, logicko-matematická, prostorová, hudební, tělesně-pohybová, interpersonální a intrapersonální.
  • Sedm způsobů rozvíjení inteligence:
    • Zprostředkování soustředění
    • Zprostředkování ovládnutí jazyka
    • Zprostředkování schopnosti abstrahovat
    • Zprostředkování nápodoby
    • Zprostředkování symbolické hry
    • Zprostředkování paměti a vzpomínek
    • Zprostředkování postoje založeného na kladení otázek
  • Rodíme se nepozorní, soustředění se člověk učí
  • Aktivita: Vybereme předmět a slovo, které ho popisuje, rozvíjíme pěti směry:
    • Vyjmenujeme jeho části
    • Přidáme různé přívlastky
    • Přidáme slovesa, se kterými může být spojeno
    • K slovesům přidáme příslovce popisující, jak danou činnost provádíme
    • Předmět (slovo) zařazujeme do kategorií
  • Překážky, které je třeba překonat: spěch, nedůvěra, perfekcionismus, děláme ze sebe oběť (na všechno musím myslet já), nevyžádané zastoupení.
  • Osm způsobů, jak dodat vzpomínkám význam
    • Naplňovat vzpomínky city
    • Zapojování všech smyslů
    • Zavádění zvyků
    • Příprava dětí na to, co bude následovat
    • Povzbuzování dětí k vyprávění
    • Naznačování asociací
    • Vytváření souvislostí
    • Ukládání úkolů
  • Šest strategií, jak děti povzbudit k samostatnému myšlení
    • Neuvádět děti do rozpaků
    • Klást otevřené otázky
    • Proměňovat jistoty v otázky
    • Navrhnout hru na novináře – kdo, kdy, kde, co, proč
    • Cvičit schopnost rozhodovat se
    • Podněcovat u dětí zájem o minulost

Více o knize na cbdb.cz

Blog

DSC_4486
Rád komunikuji s dětmi i dospělými. Baví mne klást otázky a motivovat druhé k přemýšlení. V práci i osobním životě. Vyhledávám nové výzvy, společně s kolegy hledám řešení k jejich naplnění. Od sebe i ostatních očekávám maximální úsilí.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

učitelství pro ZŠ a SŠ
informatika | geografie
studium speciální pedagogiky pro učitele
RWCT | Hejného matematika
Respektovat a být respektován
GSuite for Education

Kouč

provázení v roli mentora
životní i profesní koučování
koučovací dovednosti | systemický přístup
principy efektivní komunikace
techniky aktivního naslouchání
kladení otevřených otázek

Lektor

sdílení zkušeností | ověřeno praxí
tandemová výuka
spolupráce pedagogických pracovníků
tematická výuka | projektová výuka
spolupráce školy a rodičů
koučovací dovednosti

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: