Tuhle knihu, kterou napsala Nessia Laniado a která vyšla už v roce 2004, jsem objevil při náhodném procházení knih v opatovské knihovně. A byla to šťastná volba. Jsou v ní popsány zásady přesahující téma rozvoje inteligence. Na přibližně stovce stránek jsou uvedeny základní principy přístupu vzdělávajících osob snažících se o to, aby dítě samo bylo hlavním aktérem. Vše vychází z práce Reuvena Feuersteina. I pro své budoucí využití přidávám několik citací.
- Připomenutí Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence: lingvistická, logicko-matematická, prostorová, hudební, tělesně-pohybová, interpersonální a intrapersonální.
- Sedm způsobů rozvíjení inteligence:
- Zprostředkování soustředění
- Zprostředkování ovládnutí jazyka
- Zprostředkování schopnosti abstrahovat
- Zprostředkování nápodoby
- Zprostředkování symbolické hry
- Zprostředkování paměti a vzpomínek
- Zprostředkování postoje založeného na kladení otázek
- Rodíme se nepozorní, soustředění se člověk učí
- Aktivita: Vybereme předmět a slovo, které ho popisuje, rozvíjíme pěti směry:
- Vyjmenujeme jeho části
- Přidáme různé přívlastky
- Přidáme slovesa, se kterými může být spojeno
- K slovesům přidáme příslovce popisující, jak danou činnost provádíme
- Předmět (slovo) zařazujeme do kategorií
- Překážky, které je třeba překonat: spěch, nedůvěra, perfekcionismus, děláme ze sebe oběť (na všechno musím myslet já), nevyžádané zastoupení.
- Osm způsobů, jak dodat vzpomínkám význam
- Naplňovat vzpomínky city
- Zapojování všech smyslů
- Zavádění zvyků
- Příprava dětí na to, co bude následovat
- Povzbuzování dětí k vyprávění
- Naznačování asociací
- Vytváření souvislostí
- Ukládání úkolů
- Šest strategií, jak děti povzbudit k samostatnému myšlení
- Neuvádět děti do rozpaků
- Klást otevřené otázky
- Proměňovat jistoty v otázky
- Navrhnout hru na novináře – kdo, kdy, kde, co, proč
- Cvičit schopnost rozhodovat se
- Podněcovat u dětí zájem o minulost
Více o knize na cbdb.cz