130 % průměrného platu pro učitele? Nesmysl!

Několik let slyšíme od politiků napříč spektrem, že učitelé si zaslouží zaručený průměrný plat ve výši 130 % průměrné mzdy.

Po schválení vládního návrhu poslaneckou sněmovnou i parlamentem by se mohlo zdát, že v roce 2024 se učitelé díky novele školského zákona dočkají.

Nedočkají!

Protože:

  • Dosud neexistuje shoda, jak zaručenou částku vypočítat. Pokud se bude odvíjet od poslední známé průměrné mzdy před plánováním rozpočtu pro následující rok, budeme tak na 115 %.
  • Ministr školství rovnou prohlašuje, že v roce 2024 se ještě nedočkáme. Doba je zlá…
  • Oproti původním slibům ze závazku vypadlo několik desítek tisíc pracovníků ve školství, kteří nejsou učiteli. A to je zcela zásadní.

Proč? (Teď přijde to důležité. Bohužel ani mnoho politiků toto neví, natolik detaily školství neznají.)

  • Každý ředitel dostává balík peněz na platy svých zaměstnanců. Jeden balík. Není rozlišeno, co je pro učitele a co pro jiné skupiny.
  • I kdyby tedy stát přidal učitelům jako jediné skupině zaměstnanců, nemá vůbec žádný vliv na to, že tyto peníze učitelé skutečně dostanou.
  • A oni je učitelé nedostanou. A je to dobře. Protože ředitelé zcela logicky nerozevřou nůžky mezi svými zaměstnanci. Naopak. Oni budou muset podpořit hlavně zoufale podhodnocené nepedagogické pracovníky (kuchařky, školnice a další).

Celý tenhle humbuk kolem „130 procent“ českému školství strašně škodí.

  • Rozjíždí rétoriku o učitelích jako privilegované profesi.
  • Prohlubuje nerovnosti mezi zaměstnanci v rámci jednotlivých škol.
  • Prohlubuje nedůvěru učitelů v to, že v diskusích o českém školství jde někdy také o reálné změny, že nejde jen o rétorická cvičení a politické hry.

Čemu by měli politici věnovat energii, když už chtějí řešit učitele?

  • Novelizaci zákona o pedagogických pracovnících, aby v ní konečně nechyběl sociální pedagog a specifikace pozic jako uvádějící učitel nebyly jen koncepty hodnými dalšímu rozpracování.
  • Hledání shody, jak budou nadále financovány pozice jako asistent pedagoga, školní psycholog, školní speciální pedagog a další.
  • Podpoře vysokých škol směrem k zdvojnásobení počtu absolventů, protože personální krize se stále prohlubuje.

To by pro začátek zcela stačilo. Jenže to zřejmě nejsou marketingově přitažlivá témata.

Blog / podcast

S Danielem Münichem v pořadu Školní hlášení

Ve středu 25. září 2024 jsem byl společně s ekonomem Danielem Münichem hostem pořadu Školní hlášení internetové televize TN live. V rozhovoru jsme se věnovali

Pro jednotlivce i týmy jsem průvodcem krajinou vzdělávání, osobního a profesního rozvoje. Pomáhám svobodně přemýšlet a zodpovědně se rozhodovat. Vyznávám vzájemný respekt a otevřenou komunikaci, sdílím osobně vyzkoušené postupy, věřím v sílu spolupráce. Cílem jsou inspirativní učitelé, motivovaní žáci a spokojení rodiče.

Marek Adler

Učitel, kouč, lektor

Učitel

Mám zkušenosti s výukou dětí od první třídy základní školy až po maturanty, ve školách různých velikostí, zřizovatelů a zaměření. Dva roky jsem každodenně spolupracoval v učitelském tandemu, ve výuce jsem spolupracoval a spolupracuji také s asistenty pedagoga. V různých rolích jsem se podílel na doprovázení začínajících kolegů, na podpoře jejich profesního rozvoje. Věřím, že mým hlavním úkolem je vytvářet podmínky, ve kterých může probíhat efektivní výchova a vzdělávání. Záleží mi na kvalitě, proto stále prohlubuji své znalosti a dovednosti.

Kouč

Doprovázím jednotlivce i týmy na cestě osobního a profesního růstu. V projektu Růžová mašinka nabízím koučování pracovníkům pomáhajících profesí. Ve školách Be OpenZáŠkolaŠkola Osmička jsem doprovázel vedoucí pracovníky škol a učitele v tématech spolupráce v učitelských tandemech, výuka v integrovaných tématech, rozvoj klíčových kompetencí žáků, formativní hodnocení a dalších. Zaměřuji se také na formování cílů a doprovázení při naplňování plánů profesního rozvoje pedagogických pracovníků.

Lektor

Pro rodiče i pedagogy připravuji webináře zaměřené na výběr základní školy a přípravu k zápisu k povinné školní docházce. Na realizaci seminářů a webinářů v tématech využití ICT ve výuce, tandemová výuka, spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce školy a rodičů, integrovaná tematická výuka, rozvoj kompetencí žáků, výuka v projektech jsem spolupracoval a spolupracuji se společnostmi INFRASchool My ProjectV laviciPodílel jsem se na výuce v kvalifikačních kurzech pro asistenty pedagoga organizovaných školou Mills.

Kontaktní formulář

Marek Adler 2020 © All Rights Reserved. Design by Elementor.

Mobil: +420 776 737 801, e-mail: