Několik let slyšíme od politiků napříč spektrem, že učitelé si zaslouží zaručený průměrný plat ve výši 130 % průměrné mzdy.
Po schválení vládního návrhu poslaneckou sněmovnou i parlamentem by se mohlo zdát, že v roce 2024 se učitelé díky novele školského zákona dočkají.
Nedočkají!
Protože:
- Dosud neexistuje shoda, jak zaručenou částku vypočítat. Pokud se bude odvíjet od poslední známé průměrné mzdy před plánováním rozpočtu pro následující rok, budeme tak na 115 %.
- Ministr školství rovnou prohlašuje, že v roce 2024 se ještě nedočkáme. Doba je zlá…
- Oproti původním slibům ze závazku vypadlo několik desítek tisíc pracovníků ve školství, kteří nejsou učiteli. A to je zcela zásadní.
Proč? (Teď přijde to důležité. Bohužel ani mnoho politiků toto neví, natolik detaily školství neznají.)
- Každý ředitel dostává balík peněz na platy svých zaměstnanců. Jeden balík. Není rozlišeno, co je pro učitele a co pro jiné skupiny.
- I kdyby tedy stát přidal učitelům jako jediné skupině zaměstnanců, nemá vůbec žádný vliv na to, že tyto peníze učitelé skutečně dostanou.
- A oni je učitelé nedostanou. A je to dobře. Protože ředitelé zcela logicky nerozevřou nůžky mezi svými zaměstnanci. Naopak. Oni budou muset podpořit hlavně zoufale podhodnocené nepedagogické pracovníky (kuchařky, školnice a další).
Celý tenhle humbuk kolem „130 procent“ českému školství strašně škodí.
- Rozjíždí rétoriku o učitelích jako privilegované profesi.
- Prohlubuje nerovnosti mezi zaměstnanci v rámci jednotlivých škol.
- Prohlubuje nedůvěru učitelů v to, že v diskusích o českém školství jde někdy také o reálné změny, že nejde jen o rétorická cvičení a politické hry.
Čemu by měli politici věnovat energii, když už chtějí řešit učitele?
- Novelizaci zákona o pedagogických pracovnících, aby v ní konečně nechyběl sociální pedagog a specifikace pozic jako uvádějící učitel nebyly jen koncepty hodnými dalšímu rozpracování.
- Hledání shody, jak budou nadále financovány pozice jako asistent pedagoga, školní psycholog, školní speciální pedagog a další.
- Podpoře vysokých škol směrem k zdvojnásobení počtu absolventů, protože personální krize se stále prohlubuje.
To by pro začátek zcela stačilo. Jenže to zřejmě nejsou marketingově přitažlivá témata.